REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Oddano przebudowany dworzec w Zbąszyniu

30 kwietnia 2025 r. spółka PKP oddała do użytku podróżnych przebudowany dworzec kolejowy w Zbąszyniu. Wykonawcą inwestycji o wartości prawie 42,45 mln zł była spółka AGROBEX.

Przebudowany dworzec kolejowy w Zbąszyniu, fot. PKP SA, www.pkp.pl

Budynek dworca w Zbąszyniu został wzniesiony w latach 1927-29 w stylu modernistycznym wg projektu architekta Adolfa Pillera, prof. Państwowej Szkoły Budowlanej w Poznaniu, pełniącego wcześniej m.in. funkcję architekta miejskiego we Lwowie. Konieczność budowy nowego, większego dworca w 20-leciu międzywojennym była spowodowana zmianą granic po I wojnie światowej i odrodzeniem państwa polskiego, w wyniku których Zbąszyń stał się miastem granicznym z Republiką Weimarską. Dworzec był zwykle pierwszym obiektem, z którym stykał się pasażer wjeżdżający do Polski, był zatem ważnym elementem budowania prestiżu państwa. Bezpośrednią inspiracją do budowy w Zbąszyniu nowego dworca była idea zorganizowania w 1929 r. w Poznaniu Powszechnej Wystawy Krajowej, prezentującej osiągnięcia 10-lecia niepodległej Polski. Wystawa, obliczona na promocję Polski na arenie międzynarodowej, wymagała odpowiedniego skomunikowania i godnego zaprezentowania polskiej kolei.

W ramach obecnej inwestycji renowację przeszła elewacja budynku wraz z detalami architektonicznymi, w tym godłem Polski znajdującym się od strony peronów na około 25-metrowej wieży dworca. Częściowej wymianie i renowacji została poddana również stolarka okienna i drzwiowa, a całość bryły budynku podświetla teraz nowa iluminacja, podkreślająca walory architektoniczne budynku. Przebudowane zostały wszystkie pomieszczenia wewnątrz dworca. Na parterze, w centralnej części budynku, znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli poczekalnia, pomieszczenia kas biletowych Kolei Wielkopolskich oraz toalety. Poczekalnię wyposażono w nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Pozostałą przestrzeń zajmą lokale komercyjne w holu dworca i prawym skrzydle budynku oraz powierzchnie w lewym skrzydle, które lokalny samorząd zagospodaruje na cele sportowo-rekreacyjne. Dodatkowo w holu dworca planowane jest umieszczenie automatów z gorącymi i zimnymi napojami oraz przekąskami, biletomatu i punktu ładowania telefonów. W ofercie PKP są również lokale biurowe do wynajęcia (na I piętrze). Jest tu również specjalne pomieszczenie przeznaczone do pozostawienia rowerów, z wejściem od strony peronów. Umiejscowienie zadaszonej przestrzeni na rowery wewnątrz budynku dworca to oryginalne, niewykorzystywane dotychczas rozwiązanie – zazwyczaj miejsca parkingowe jednośladów znajdują się w dodatkowych wiatach rowerowych oraz budynkach i przybudówkach, które nie pełnią już swoich dawnych funkcji.

Dzięki wyeliminowaniu barier architektonicznych i wprowadzeniu szeregu usprawnień, jak np. montaż oznaczeń w alfabecie Braille’a, ścieżek prowadzących na zewnątrz obiektu dla osób niewidomych i niedowidzących oraz dwóch wind, budynek dworca stał się bardziej dostępny dla wszystkich podróżnych, także osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Istotnym elementem inwestycji jest montaż systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowego. Dzięki inwestycji zmieniło się też bezpośrednie otoczenie dworca – ułożona została nowa nawierzchnia, zamontowano elementy małej architektury, a także wyburzono pawilony garażowe i budynki pomocnicze.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.