REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Odnowiono dworzec Stalowa Wola Rozwadów

Przywrócenie historycznego piękna w połączeniu z nowoczesnością i podniesienie standardu obsługi podróżnych – to główne cele zakończonej właśnie przebudowy dworca Stalowa Wola Rozwadów. Z odnowionego dworca korzystają już pierwsi podróżni.

Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl

Inwestycja zrealizowana została w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Historia dworca zaczyna się w końcu XIX w. 30 października 1887 r. otwarto linię kolejową na trasie z Dębicy do Rozwadowa, z odgałęzieniem do Nadbrzezia. Dla potrzeb obsługi pasażerskiej wzniesiony został w tym czasie okazały budynek dworca kolejowego z dwoma ryzalitami od frontu i niewielką przybudówką od strony północnej. W listopadzie 1899 r. Rozwadów połączony został linią kolejową z Przeworskiem i wówczas budynek dworca rozbudowany został w kierunku północno-zachodnim. Drugi segment dworca połączono ze starszym budynkiem parterowym łącznikiem, a całość utrzymano w jednolitej stylistyce architektonicznej. Dziś dworzec Stalowa Wola Rozwadów stanowi jeden budynek, który przeszedł kompleksową przebudowę z zachowaniem  jego walorów historycznych. Renowacji poddana została m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, tj. m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Na elewacji pojawiły się przestrzenne, podświetlane napisy Stalowa Wola Rozwadów z logotypem Polskich Kolei Państwowych S.A. Na elewacji południowo-wschodniej odtworzony został także historyczny napis „Rozwadów”.

Metamorfozę przeszła również przestrzeń obsługi podróżnych. Poczekalnia mieści się na parterze północnej części budynku. Znajdują się w niej ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Znalazło się tu także pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, znajdują się pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmują lokale na wynajem.

– Wybudowany pod koniec XIX w. dworzec w Stalowej Woli Rozwadowie odzyskał historyczne piękno i ponownie służy mieszkańcom. To kolejny dworzec w województwie podkarpackim, który udostępniliśmy podróżnym w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych – od 2020 r. podróżni mogą korzystać z nowego dworca Sędziszów Małopolski, a w 2021 otworzyliśmy nowy dworzec Czarna Tarnowska i zmodernizowany obiekt w Radymnie – mówi dr Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie dworca wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono liczne usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzących z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy.

W budynku i jego otoczeniu pojawiło się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie zrealizowane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z odzyskiem ciepła. Z kolei, żeby uniknąć jego strat została zamontowana nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o systemie BMS (Building Management System) zarządzającym instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Na dworcu i w jego otoczeniu zainstalowane zostały nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Ułożone zostały nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone. Nowością jest wiata rowerowa dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostał pomnik w formie ośki kolejowej.

Przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów wyniosła ok. 15,3 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych było konsorcjum firm TEXOM sp. z o.o. i AJ Profibud sp. z o.o. sp.k.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA