Celem przeprowadzonych w latach 2022-2024 analiz było zbadanie istniejących obecnie i mających powstać w związku z budową CPK powiązań między gminami położonymi w promieniu 100 km wokół projektowanego lotniska. W jej wyniku zostało wskazanych 18 gmin z 5 powiatów, które na podstawie rozporządzenia włączono do obszaru otoczenia CPK.
Rządowa Strategia Rozwoju Obszaru Otoczenia CPK obejmuje okres do 2044 r. Dokument ma zapewnić harmonijny i skoordynowany przebieg przemian społeczno-gospodarczych i przestrzennych na terenie bezpośredniego oddziaływania inwestycji związanych z budową CPK. Opracowanie i przyjęcie Strategii wynika z potrzeby wdrożenia na terenach wokół portu lotniczego przemyślanego i szeroko skonsultowanego planu, który wzmocni efekt rozwoju nowej infrastruktury oraz pozwoli na wykorzystanie nowych szans i potencjałów, jakie pojawią się w regionie.
Strategia zakłada, że budowa lotniska i węzła kolejowego spowoduje pojawienie się dodatkowych szans rozwojowych, ale i wyzwań, związanych z napływem nowych pracowników budujących port lotniczy, osób pracujących na jego terenie i wokół niego, oraz pasażerów i turystów. Z projektu dokumentu wynika, że niezbędne jest rozwijanie istniejącej infrastruktury publicznej, tj. ośrodków ochrony zdrowia, szkół, straży pożarnej, policji oraz infrastruktury lokalnej: dróg, sieci przesyłu energii czy sieci wodno-kanalizacyjnej.
Budowa największego w Polsce węzła komunikacyjnego wiąże się z przemianami przestrzennymi, funkcjonalnymi, społecznymi. Powstaną dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy, zarówno w dotychczas istniejących w regionie branżach, takich jak logistyka, spedycja czy przetwórstwo spożywcze, jak i całkiem nowych, związanych z powstaniem międzykontynentalnego lotniska i oraz węzła kolejowego i drogowego. Wśród pożądanych, na przedmiotowym terenie, specjalizacji zawodowych znajdą się m.in. te związane z funkcjonowaniem portu lotniczego, usługami towarzyszącymi, branżą hotelarską, gastronomią czy handlem.