REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Otwarto oferty na realizację obwodnicy Wałcza

Szczeciński Oddział GDDKiA otwarł oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Wałcza w ciągu drogi krajowej nr 22. Najniższą ofertę za realizację inwestycji złożyła spółka PORR.

Grafika: GDDKiA O/Szczecin, www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/

Przetarg i kryteria

Złożone w przetargu oferty będą teraz sprawdzane i weryfikowane. Następnie w oparciu o kryteria przetargu – cenę (55 proc.), przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.), przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe (10 proc.) i zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego (5 proc) zostanie wybrana oferta najkorzystniejsza.

Projekt i budowa drogi

Zgodnie z zakładanymi terminami w 2025 r. planowane jest podpisanie umowy. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). GDDKiA zakłada, że stanie się to w 2025 r. co pozwoli rozpocząć roboty, na które założono 22 miesiące. Z czasu realizacji wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Oddanie obwodnicy do ruchu przewidziano w 2028 r.

Obwodnica ominie Wałcz od wschodu

Wałcz od końca 2020 roku posiada obwodnicę w ciągu drogi S10. Przez miasto przebiega również DK22 i dopiero budowa obwodnicy w ciągu tej drogi pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się po drogach krajowych. Uwarunkowania terenowe związane głównie z lokalizacją wokół Wałcza licznych jezior powodowały, że przebieg obwodnicy mógł być poprowadzony tylko po wschodniej stronie miasta. Nowa trasa ominie również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji powstanie nowy węzeł na obwodnicy w ciągu S10, do którego włączy się obwodnica w ciągu DK22.

Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Na trasie powstaną dwa mosty, przejazd dla rowerzystów pod drogą, wiadukt na linią kolejową oraz wiadukt nad drogą S10 w ramach nowego węzła drogowego. Zaplanowano również realizację sześciu rond z drogami powiatowymi, gminnymi i drogą wojewódzką.

Prace przygotowawcze

Od czerwca 2020 roku dla inwestycji była opracowywana dokumentacja obejmująca Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z badanami podłoża i elementami koncepcji programowej. Dla inwestycji opracowano łącznie 13 różnych wariantów i podwariantów przebiegu. Wykonano również inwentaryzacje przyrodnicze, analizy akustyczne, prognozy ruchu i analizy finansowe. Na specjalnej stronie internetowej mieszkańcy mogli zapoznać się z wariantami przebiegu i zgłosić swoje uwagi, głos społeczeństwa został uwzględniony w opracowanej dokumentacji.

W grudniu 2021 roku GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Gminy Wałcz. Wskazany został przebieg według wariantu IE. Po przeprowadzeniu niezbędnych procedur administracyjnych, w tym uzgodnieniu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska decyzja środowiskowa została wydana w lipcu 2022 roku.

W kolejnym etapie prac przygotowawczych zostały wykonane elementy Koncepcji programowej – uszczegóławiające rozwiązania projektowe i wykonano badania podłoża w wybranym przebiegu drogi. Łącznie wykonano ponad 300 wierceń o łącznej długości około 1600 metrów i 100 sondowań o łącznej długości 646 metrów.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA