REKLAMA
Inż. Bezwykopowa Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

Pierwsze elementy TBM na Podkarpaciu

Nocą z 28 na 29 listopada 2022 roku maszyna TBM pokonała ostatni odcinek trasy – została przewieziona od węzła Rzeszów-Południe na plac budowy w Babicy.

 
Zdjęcie: Mostostal Warszawa S.A., www.mostostal.waw.pl
Zdjęcie: Mostostal Warszawa S.A., www.mostostal.waw.pl
Wydarzenie to ponownie przyciągnęło wiele osób, które zgromadziły się na trasie przejazdu, by obserwować tę niecodzienną operację.

Po upływie kilkunastu dni i  pokonaniu sześciu województw konwój przewożący „kreta” dotarł do celu, czyli na plac budowy w  Babicy. Trasa była szczegółowo planowana wiele miesięcy przez  kilkudziesięcioosobowy zespół, który wykonał wiele ekspertyz mostów oraz  policzył nośność wszystkich dróg. Były jednak  miejsca, gdzie przejazd maszyny wymagał wykonania pewnych zmian. W Rzeszowie pod wiaduktem kolejowym trzeba było ściąć asfalt o  36 cm.

Rozpoczął się już rozładunek pięciu elementów tarczy skrawającej i  głowicy, do którego posłuży żuraw gąsienicowy 650 ton. Montaż maszyny to skomplikowane przedsięwzięcie, które zajmie około trzech miesięcy. Kolejne części maszyny będę sukcesywnie docierać do Babicy. Po złożeniu maszyna będzie ważyła 4 tysiące ton i  będzie miała 112 metrów długości. Średnica tarczy drążącej  to 15,2 m.

Tunel na trasie S19


Tunel drogowy o  długości blisko 2,3 km składał się będzie z dwóch jednokierunkowych naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy wewnętrznej. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych. Przewidziano również po 15 hydrantów w  każdej nawie tunelu oraz  po dwa hydranty w  strefie portalu północnego oraz  południowego. Tunel wyposażony będzie w wentylację pół-poprzeczną. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz  Centrum Zarządzania Tunelem. Będzie on spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla bezpieczeństwa podróżujących i  będzie posiadał klasę A (wg ADR).

O projekcie

Realizacja inwestycji jest nie  lada wyzwaniem inżynieryjnym. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i  tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i  złożone warunki gruntowo-wodne występujące w  miejscu planowanej inwestycji.

Za realizację kontraktu odpowiada konsorcjum Mostostal Warszawa i  Acciona Construcción, a inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i  Autostrad.

Wartość kontraktu opiewa na kwotę 2 230,17 mln zł brutto.

Źródło: tekst Mostostal Warszawa S.A., www.mostostal.waw.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA