REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Pierwszy symulator lokomotywy Griffin w Trójmieście

Już w czerwcu 2025 r. rozpocznie się szkolenia maszynistów z Trójmiasta na najnowocześniejszym symulatorze jazdy lokomotywy Griffin. Jest to pierwszy symulator spółki PKP Intercity zlokalizowany w północnym obszarze kraju.

Zdjęcie: PKP Intercity SA, www.intercity.pl

Symulator lokomotywy Griffin to pierwsza taka inwestycja w północnej części Polski. Dotychczasowe szkolenia dla maszynistów odbywały się głównie na warszawskim symulatorze, który został oddany do użytku w 2015 roku. Dzięki nowemu urządzeniu, spółka będzie w stanie zwiększyć liczbę szkoleń prowadzonych we własnym zakresie, a maszyniści będę mieli okazję utrwalać wiedzę i praktyczne umiejętności na symulatorze lokomotywy Griffin. Te nowoczesne pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, który w ramach zawartej umowy w grudniu 2023 roku na dostawę 46 lokomotyw elektrycznych, jest odpowiedzialny również za dostarczenie symulatora do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni. Podwykonawcą dla NEWAG w zakresie budowy i dostawy symulatora jest polska firma Autocomp Managament ze Szczecina. Wartość inwestycji wynosi ponad 5 milionów złotych. Symulator jest częścią projektu zakupu 46 lokomotyw, którego wartość wynosi 846 mln zł. Zakup lokomotyw jest współfinansowany ze środków UE, pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Symulator zlokalizowany jest na pomieszczeniu technicznym PKP Intercity w Gdyni. Składa się z dwóch stref: w pierwszej znajduje się ruchoma platforma z kabiną imitującą lokomotywę Griffin, w drugiej umiejscowione zostało stanowisko dla maszynisty instruktora, który zarządza pracą  urządzenia, układa indywidualny scenariusz jazdy i obserwuje osobę szkoloną na ekranie monitora. To on decyduje jak będzie wyglądała trasa oraz warunki jazdy.

W PKP Intercity na stanowisku maszynisty pracuje blisko 1500 maszynistów. Każdy z nich przechodzi raz w roku kilkugodzinne szkolenie na symulatorze. Spółka przeprowadza również szkolenia na symulatorze dla kandydatów na maszynistów ubiegających się o wydanie pierwszego świadectwa maszynisty, co jest ważnym elementem procesu szkolenia i przygotowuje kandydatów do egzaminu na świadectwo maszynisty przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Urządzenie jest również wykorzystane do sprawdzania umiejętności i reakcji maszynistów, którzy brali udział w zdarzeniach kolejowych.

Podczas szkolenia realizowane są indywidualne scenariusze, obejmujące sytuacje występujące na co dzień podczas prowadzenia ruchu kolejowego. Mogą być to również zdarzenia niestandardowe (związane z obsługą pojazdu trakcyjnego czy sytuacjami ruchowymi) czy niebezpieczne (jak np. związane z infrastrukturą drogową, sterowaniem ruchem kolejowym i sygnalizacją, warunkami pogodowymi, zdarzeniami losowymi z ludźmi, zwierzętami czy pojazdami drogowymi). W trakcie szkoleń ćwiczona jest koncentracja, prawidłowe odczytywanie wskazań sygnalizacji świetlnej, jazdy z wykorzystaniem ETCS, stosowanie przepisów ruchu kolejowego i procedur bezpieczeństwa, a także podzielność uwagi i szybkość reakcji w zależności od sytuacji. Każde szkolenie zakończone jest sporządzeniem przez maszynistę instruktora raportu oceny osoby szkolonej i omówieniem przebiegu jazdy szkoleniowej z pracownikiem. Pierwsze szkolenia maszynistów na nowym symulatorze w Gdyni rozpoczną się już od czerwca.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.