
Głównymi celami spotkania polskich uczestników ekosystemu działającego w ramach partnerstwa EU-Rail było zaprezentowanie rezultatów dotychczasowych prac oraz zachęcenie innych podmiotów do aktywnych działań w obszarze B+R. Z dużym zainteresowaniem ze strony uczestników wydarzenia spotkała się prezentacja koncepcji zielonego dworca modułowego, czyli technologii, w której do budowy dworców będą wykorzystywane prefabrykaty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Koncepcja ta zakłada również jak największą elastyczność doboru rodzaju i wielkości pomieszczeń w zależności od typu dworca, szacowanych potoków pasażerskich oraz zmieniającego się zapotrzebowania.
Podczas spotkania omówiono również zagadnienia związane z:
- wykorzystaniem standardu OpenBIM (ang. Building Information Modelling) w procesie przygotowania i realizacji inwestycji budowlanej oraz przygotowania koncepcji „cyfrowego bliźniaka” dworca, które mają na celu standaryzację oraz ujednolicenie procesów inwestycyjnych związanych z modernizacjami i budowami oraz utrzymaniem dworców,
- wypracowaniem uniwersalnych rozwiązań na potrzeby nowoczesnej stacji tankowania pojazdów kolejowych z napędem wodorowym z uwzględnieniem metod doboru lokalizacji, rodzaju stacji i standardów bezpieczeństwa,
- budową innowacyjnych kolejowych węzłów energetycznych w sieci PGE Energetyka Kolejowa, które posłużą optymalizacji wykorzystania energii i zwiększeniu udziału energii elektrycznej pochodzącej z OZE na potrzeby trakcyjne i zasilania budynków kolejowych,
- konsolidacją źródeł danych w formie tzw. Jeziora Danych (ang. Data Lake) z systemów dworcowych i innych systemów wewnętrznych oraz ogólnodostępnych danych, pod kątem wsparcia pasażera na etapie planowania i realizacji całej podróży – pilotażowa demonstracja rezultatów dotyczy dworca Łódź Kaliska, który jest istotny w działalności m.in. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej,
- przeprowadzanymi pracami związanymi z rozwiązaniami dla kolei lokalnych, tj. opracowaniem założeń dla niewielkiego pojazdu kolejowego do obsługi takich tras oraz stworzeniem modeli służących do planowania i opracowywania koncepcji zagospodarowywania dworców przy liniach o niewielkim natężeniu ruchu.
W trakcie spotkania zaprezentowano również zagadnienia dotyczące planów wdrożenia Cyfrowych Sprzęgów Automatycznych (DAC) na terenie UE oraz systemu łączności FRMCS – zaawansowanego standardu łączności na kolei, który ma zastąpić użytkowany obecnie system GSM-R. W ramach wymiany doświadczeń przedstawiciel spółki PKP CARGO Terminale omówił wdrożenie systemów do obsługi terminali umożliwiających automatyzację części procesów związanych z przeładunkiem kontenerów na terminalu w Zduńskiej Woli Karsznicach oraz zarządzaniem ruchem samochodów TIR na terminalu.