![Zdjęcie: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2023/Sierpien/30/_resampled/ResizedImage600253-Zakopianka-Libertow.png)
Krajowa Izba Odwoławcza zabrała głos
Najkorzystniejszą ofertę wybrano 11 lipca. Jeden z pozostałych wykonawców odwołał się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej. To wymusiło na GDDKiA wstrzymanie działań zmierzających do podpisania umowy.
W sierpniu wykonawca wycofał swoje odwołanie, co pozwoliło Izbie umorzyć postępowanie. Dzięki temu GDDKiA mogła podpisać umowę z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie.
Kompleksowa przebudowa
W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką wybudowany zostanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania powstanie kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.
Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych powstanie kładka.
Zmiany nie tylko na DK7
Wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Wykonawca poszerzy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje. Wybuduje również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką.
Poza dwiema wspomnianymi kładkami wykonawca wybuduje jeszcze trzecią, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku.
Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Bezpieczeństwo pieszych, komfort podróżujących, płynny ruch pojazdów
Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i przejścia podziemnego zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do Zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.