Badania geologiczne dla kolejnych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
7 listopada podpisano umowy z wykonawcami badań geologicznych i projektów budowlanych dla dwóch odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) – S52 Bulowice – Chocznia (11,5 km) oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km). Od sierpnia trwają już prace pomiędzy Bielskiem-Białą i Bulowicami (16,9 km), a jeszcze w listopadzie ma zostać wybrany wykonawca badań dla odcinka Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska (21 km). Łącznie przygotowania obejmą około 33 km przyszłej trasy ekspresowej.
Odcinek Bulowice – Chocznia
Najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu złożyła firma Promost Consulting, z ceną 23,1 mln zł. Ten fragment S52 ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego, gdzie odnotowuje się jedno z najwyższych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 – niemal 17 tys. pojazdów na dobę.
Beskidzka Droga Integracyjna ominie Andrychów od północy. Do miasta prowadzić będzie nowy węzeł na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781), a kolejny powstanie w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. W pobliżu Wadowic zaplanowano budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz 17 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy z nich, o długości ponad 200 m, powstanie nad rzeką Wieprzówką w Andrychowie. Projekt obejmuje także 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 mln litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.
Odcinek Kalwaria Wschód – Głogoczów
Za opracowanie dokumentacji i wykonanie badań geologicznych na tym odcinku odpowiada Lafrentz Polska. Wartość podpisanej umowy wynosi 29,7 mln zł. Przetarg rozstrzygnięto w sierpniu, jednak z powodu odwołań konieczne było oczekiwanie na decyzję Krajowej Izby Odwoławczej, która podtrzymała wybór GDDKiA pod koniec października.
Ten fragment Beskidzkiej Drogi Integracyjnej połączy S52 z zakopianką (DK7) poprzez rozbudowany węzeł Głogoczów. Powstaną także dwa nowe węzły – Sułkowice (na skrzyżowaniu z DW956) oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od obecnej DK52.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę 33 obiektów inżynieryjnych, w tym niemal 900-metrowej estakady w Izdebniku. Projekt obejmuje również 18 przejść dla zwierząt oraz 26 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności przekraczającej 11 mln litrów. Obecnie na tym odcinku ruch sięga 18 tys. pojazdów dziennie, co potwierdza potrzebę realizacji nowej trasy ekspresowej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
