REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

Podpisano umowy na realizację OMT

16 kwietnia 2021 r. GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) w ciągu drogi ekspresowej S6. Zakładany termin zakończenia prac budowlanych to II kw. 2025 r.

 

Grafika: GDDKiA
Grafika: GDDKiA

Pierwszy odcinek między Chwaszczynem a Żukowem ma długość 16,3 km. Drugi to 16-kilometrowy odcinek między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa.

– Tutaj powstaje droga S6, która będzie częścią obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta. To arteria komunikacyjna, która da nowe perspektywy dla Pomorza, tej części Kaszub i Trójmiasta –
powiedział Premier Mateusz Morawiecki.

– Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to trasa, której budowa pozwoli na usprawnienie układu komunikacyjnego Trójmiasta i Pomorza Gdańskiego. Dzięki niej ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zurbanizowane i zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja tej trasy jest możliwa dzięki decyzji rządu o przeznaczeniu na ten cel dodatkowych środków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych –
powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to najważniejsza inwestycja drogowa, na którą czekają mieszkańcy województwa pomorskiego. Jej realizacja pozwoli na jeszcze szybszy rozwój tej części Polski –
dodał wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

– Minęły niespełna cztery miesiące 2021 roku, a dzisiaj podpisujemy już 13 i 14 umowę. W sumie przekłada się to na powstanie ponad 210 km nowych dróg o łącznej wartości ponad 6,4 mld zł. To dobra wiadomości dla kierowców nie tylko z woj. pomorskiego. Dzisiaj podpisujemy kontrakty na realizację kolejnych odcinków S6, która docelowo połączy Szczecin z Gdańskiem –
podkreślił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

– W III kwartale tego roku zostaną ogłoszone przetargi na budowę trzech odcinków S6 w województwie zachodniopomorskim od Koszalina do Słupska. Dzięki temu cała trasa S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim będzie oddana do ruchu w 2025 roku –
dodał Szef GDDKiA. 

Zakres prac

Podpisane umowy obejmują projekt i budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Wykonawcy zadań na podstawie  Koncepcji programowej opracują dokumentację techniczną, a następnie, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, rozpoczną prace budowlane. Wybudowana trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową  (po dwa pasy w każdym kierunku),  z  przewidzianą  rezerwą  pod trzeci pas. OMT ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa około 39 km. Została ona podzielona na dwa zadania realizacyjne: 
1. Chwaszczyno – Żukowo  o  długości  ok. 16,3 km.  W  ramach realizacji tego zadania zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi.  Dokończony  zostanie też  węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską).  Wykonawcą  inwestycji jest firma  Budimex.  Koszt  prac to  ok.  715,2 mln  zł. 
2. Żukowo – Gdańsk Południe  o  długości  ok. 16 km  wraz  z  obwodnicą  Żukowa  o długości ok. 7 km.  W ramach inwestycji  zostaną wybudowane węzły Żukowo i Lublewo. Rozbudowany  zostanie  także  węzeł  Gdańsk Południe na styku istniejących S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również  budowę  Miejsca  Obsługi  Podróżnych  Widlino  (kat. I). Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości  Przyjaźń i poprzez węzeł  Żukowo zostanie doprowadzona do  drogi krajowej nr  20 w miejscowości  Glincz.  Wykonawcą  inwestycji jest  konsorcjum firm  Mirbud  i Kobylarnia.  Koszt  prac to  ok.  777 mln  zł. 

Przyszła droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska.  Będą to  m.in.  ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód  opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni,  oraz  zbiorniki retencyjne  i  infiltracyjne. 

Projektowanie i prace budowlane na obu odcinkach potrwają 38 miesięcy.  Faza projektowa odbywać  się  będzie  bez przerw zimowych. Natomiast po uzyskaniu  decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),  czas  realizacji  uwzględniać już będzie  przerwy  od 15 grudnia do 15 marca.  Zakładany  termin zakończenia prac  budowlanych  to  II kw.  2025 r.

Komfort i bezpieczeństwo


Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego.  Pozwoli  wyprowadzić  ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7  i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą  Obwodnicę Trójmiasta w ciągu  drogi  ekspresowej  S6. 

Trzy odcinki już są budowane


W budowie w województwie pomorskim są już trzy odcinki S6 między  Bożympolem  Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. Natomiast w fazie przetargu  na projekt i budowę  jest  jeszcze pięć  odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ok.  72  km  między Słupskiem a  Bożympolem  Wielkim. Umowy na nie GDDKiA zamierza podpisać do połowy br.

Całość trasy S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim będzie oddana do ruchu w 2025 r.  Do dyspozycji kierowców będzie to łącznie z istniejącymi odcinkami blisko 200 km  drogi ekspresowej. 

Tekst: GDDKiA

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA