Projekt i budowa drogi
Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). GDDKiA przewiduje, że roboty budowlane ruszą w I kwartale 2026 roku i potrwają 22 miesiące. Z czasu realizacji wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Inwestycja powinna być gotowa w III kwartale 2028 roku.
Obwodnica ominie Wałcz od wschodu
Wałcz od końca 2020 roku posiada obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10. Przez miasto przebiega również DK22 i dopiero budowa obwodnicy w ciągu tej drogi pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się po drogach krajowych. Uwarunkowania terenowe związane głównie z lokalizacją wokół Wałcza licznych jezior powodowały, że przebieg obwodnicy mógł być poprowadzony tylko po wschodniej stronie miasta. Nowa trasa ominie również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji powstanie nowy węzeł na obwodnicy w ciągu S10, do którego włączy się obwodnica w ciągu DK22.
Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Na trasie powstaną dwa mosty, przejazd dla rowerzystów pod drogą, wiadukt na linią kolejową oraz wiadukt nad S10 w ramach nowego węzła drogowego. Zaplanowano również realizację sześciu rond z drogami powiatowymi, gminnymi i drogą wojewódzką.
Prace przygotowawcze
Od czerwca 2020 roku GDDKiA pracowała nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym wraz z badanami podłoża i elementami koncepcji programowej. Opracowano łącznie 13 różnych wariantów i podwariantów przebiegu obwodnicy. Wykonano również inwentaryzacje przyrodnicze, analizy akustyczne, prognozy ruchu i analizy finansowe. Na specjalnej stronie internetowej mieszkańcy mogli zapoznać się z wariantami przebiegu i zgłosić swoje uwagi. Głos społeczeństwa został uwzględniony w opracowanej dokumentacji.
W grudniu 2021 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Gminy Wałcz. Wskazany został przebieg według wariantu IE. Po przeprowadzeniu niezbędnych procedur administracyjnych, w tym uzgodnieniu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, decyzja środowiskowa została wydana w lipcu 2022 roku.
W kolejnym etapie prac przygotowawczych zostały wykonane elementy Koncepcji programowej – uszczegóławiające rozwiązania projektowe. Przeprowadzono też badania podłoża w wybranym przebiegu drogi. Łącznie wykonano ponad 300 wierceń o łącznej długości około 1600 metrów i 100 sondowań o łącznej długości 646 metrów.