REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Postęp prac na budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia

Zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 wynosi ponad 80 proc. Podobnie zaawansowana jest budowa obiektów mostowych. Kierowcy z nowej trasy skorzystają w kwietniu 2025 r.

Trwa budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia, fot. GDDKiA O/Katowice, www.gov.pl/web/gddkia-katowice/

Zakończono wykonywanie ustrojów niosących na wszystkich obiektach mostowych. Dobiega końca układanie izolacji z papy i warstwy wiążącej z asfaltu lanego, wykonywanie kap chodnikowych i umocnień stożków. Rozpoczęto również układanie warstwy ścieralnej nawierzchni z mieszanki SMA.

Na drogach położono już ponad 90 proc. podbudów z mieszanek asfaltowych, 70 proc. warstwy wiążącej oraz około 60 proc. warstwy ścieralnej nawierzchni trasy głównej z mieszanki SMA. Równocześnie prowadzone są roboty wykończeniowe w zakresie humusowania skarp i terenów zielonych, montażu barier ochronnych, umocnienia poboczy oraz oznakowania poziomego i ogrodzenia drogowego.

Zamontowano wszystkie przepusty ekologiczne. Trwa jeszcze wykonywanie umocnień wlotów i wylotów oraz instalowanie wyposażenia. Wykonawca jest w początkowym etapie budowy zabezpieczeń przeciwhałasowych. Na tym odcinku powstanie ich 2147 mb, o wysokości od 2,5 m do 5,5 m. Kontynuowany jest również montaż ekranów przeciwolśnieniowych, których zamontujemy 1225 mb.

Prace na budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia, fot. GDDKiA O/Katowice, www.gov.pl/web/gddkia-katowice/

O umowie

23 grudnia 2019 r. została podpisana umowa na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia z konsorcjum firm Kobylarnia i MIRBUD. Pierwotnie inwestycja miała zakończyć się 23 kwietnia 2023 r., jednak termin został przesunięty na 25 kwietnia 2025 r. Powodem jest późniejsze niż zakładano uzyskanie decyzji ZRID, a także brak pełnego dostępu do placu budowy wynikającego z opóźnienia wycinki terenów leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych.

Umowa obejmuje wykonanie:

  • nowego dwujezdniowego odcinka DK78 o długości 16,664 km, w klasie technicznej GP (główna ruchu przyspieszonego), z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach,
  • dwóch węzłów drogowych (Kuźnica i Kromołów),
  • dwóch sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu DK78 z DW 793 w Siewierzu oraz DK78 z ul. Oleśnickiego w Porębie,
  • przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na DK78,
  • obiektów inżynierskich w ciągu drogi krajowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią,
  • systemu odwodnienia,
  • urządzeń ochrony środowiska, w tym zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleni i ogrodzenia DK78,
  • oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz sieci teletechnicznych.
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA