Zaawansowanie budowy – ponad 50% ukończone
Realizacja inwestycji osiągnęła już ponad połowę zaawansowania. Prace ziemne zbliżają się do zakończenia, z ukończonymi już w 75% robotami, natomiast prace na obiektach mostowych przekroczyły 55% zaawansowania. Wszystkie roboty przygotowawcze, takie jak wycinka drzew, usunięcie ziemi urodzajnej, wymiana słabonośnych gruntów oraz rozbiórki obiektów kolidujących z trasą, zostały zakończone. Ważnym etapem było także wykonanie pełnego zakresu prac palowych zarówno pod nasypami, jak i pod konstrukcjami inżynierskimi.
Przed zespołem pozostaje kontynuacja robót konstrukcyjnych, branżowych oraz bitumicznych, wymagających precyzyjnego tempa i efektywnej koordynacji działań wielu zespołów.
Prace wyprzedzają harmonogram
Budowa S19 przebiega nie tylko zgodnie z planem, ale z miesięcznym wyprzedzeniem względem harmonogramu. Dzięki sprzyjającej pogodzie, szczególnie łagodnej zimie, oraz efektywnemu planowaniu zasobów, prace są realizowane szybciej, niż początkowo przewidywano. Wyprzedzenie harmonogramu to zasługa doskonałej organizacji zespołu, który zapewnia płynność procesów nawet w przypadku wystąpienia niespodziewanych okoliczności.
Zaawansowane technologie na trudnym terenie
Wyzwania geologiczne stanowiły jedno z największych utrudnień dla wykonawców. Zróżnicowane warunki gruntowe, wymagające zastosowania różnych metod wzmocnień, były szczególnie trudne ze względu na obecność warstw torfu nawet do 12 metrów pod ziemią. Na odcinku Deniski–Haćki zastosowano nowoczesne technologie wzmocnień gruntowych, takie jak pale BMC, CMC, CFA, DSM, kolumny DR oraz prefabrykaty palowe. Łącznie wykonano ponad 5000 pali wzmacniających, co czyni ten etap jednym z najbardziej wymagających technologicznie na całej trasie.
Efektywna koordynacja i dbałość o środowisko
Budowa drogi ekspresowej S19 to nie tylko wyzwanie inżynierskie, ale także logistyczne. Wymaga doskonałej organizacji pracy i komunikacji pomiędzy licznymi podwykonawcami. Regularne odprawy i analizy postępu prac pozwalają na eliminowanie ryzyka opóźnień i zapewniają sprawne funkcjonowanie projektu.
Projekt zakłada również minimalizowanie wpływu na środowisko. W planie budowy przewidziano pięć przejść dla zwierząt średnich i dużych, sześć przepustów ekologicznych dla małych gatunków, a także ogrodzenia ochronne oraz płotki naprowadzające dla płazów. Teren budowy został również odpowiednio wygrodzony, aby chronić lokalne siedliska.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek Unibep oraz Value Engineering.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
