REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Most w Sandomierzu poddany próbie obciążeniowej

Ciężarówki o łącznej masie 306 ton stanęły na nowym moście przez Wisłę w Sandomierzu. Próby statyczne i dynamiczne to ostatni etap przed oddaniem przeprawy do użytku. Inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 77 (DK77) zbliża się do finału.

Most w Sandomierzu – próba obciążeniowa z udziałem ciężarówek na przęśle
Próba obciążeniowa mostu w Sandomierzu, fot. Małgorzata Pawelec-Buras, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/
Spis treści

Próba obciążeniowa nowego mostu w Sandomierzu

Nowy most w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej nr 77 został poddany próbie obciążeniowej. Na obiekcie zaparkowało dziewięć wywrotek o masie całkowitej 34 tony każda, co łącznie dało 306 ton. Ciężarówki ustawiono w odpowiednich konfiguracjach na każdym z pięciu przęseł, by przeprowadzić badania statyczne. Ich celem było określenie sztywności ustroju nośnego oraz ocena nośności podpór na podstawie pomiarów ugięć i osiadań.

Kolejnym etapem były próby dynamiczne, podczas których wywrotki poruszały się po moście. Badania te pozwalają na określenie częstotliwości drgań, współczynnika tłumienia oraz dynamicznych właściwości przęseł konstrukcji.

Zakres wykonanych prac budowlanych

Nowy obiekt zastąpił most wybudowany w 1953 r., który został rozebrany po 70 latach użytkowania. W 2024 r. stalowe elementy nowej konstrukcji zmontowano na istniejących, wzmocnionych podporach. Zabetonowano również płytę pomostu i kapy chodnikowe. W 2025 r. na chodnikach wykonano izolację oraz nawierzchnię z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa, nadając ciągom pieszym docelowy wygląd.

W ramach inwestycji zamontowano słupy oświetleniowe, bariery ochronne, polimerobetonowe deski gzymsowe oraz wykonano chodnik techniczny i kanał technologiczny. Ułożono również izolację płyty pomostu oraz nawierzchnię z asfaltu lanego i warstwę ścieralną SMA. Do zakończenia prac pozostały roboty wykończeniowe i instalacyjne.

Nowy węzeł drogowy zamiast ronda

Pełne udostępnienie mostu dla ruchu nastąpi po zakończeniu budowy węzła drogowego w prawobrzeżnej części Sandomierza. Zastąpi on pierwotnie planowane rondo. Nowy węzeł umożliwi skomunikowanie obu mostów – obecnego (oddanego do ruchu w 2011 r.) i nowego – z drogą krajową nr 77 oraz przyszłym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723. W związku z koniecznością dostosowania inwestycji do nowej drogi wojewódzkiej opracowano zaktualizowaną dokumentację projektową i uzyskano nową decyzję środowiskową. Trwa procedura zmiany pozwolenia na budowę.

Parametry techniczne konstrukcji stalowej

Konstrukcja stalowa mostu w Sandomierzu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów. Prace spawalnicze prowadzono zarówno w wytwórni, jak i na placu budowy oraz po zamontowaniu konstrukcji na podporach pomocniczych. Łączna powierzchnia zmontowanych elementów wynosi około 17 tys. m².

Elementy montowane były na wzmocnionych podporach zalewowych przy użyciu dźwigów, natomiast największy, 100-metrowy segment o masie 300 ton nasunięto na podporę nurtową w rzece. Operacja ta, przeprowadzona ponad rok temu, była precyzyjnie monitorowana i poprzedzona wielotygodniowymi przygotowaniami.

Dwujezdniowa przeprawa przez Wisłę

Po zakończeniu budowy mostu i węzła, przeprawa przez Wisłę w Sandomierzu stanie się dwujezdniowa. Ruch w ciągu drogi krajowej nr 77 będzie odbywał się dwoma równoległymi mostami, co znacząco poprawi przepustowość i bezpieczeństwo na trasie łączącej województwa świętokrzyskie i podkarpackie.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.