
Program Inwestycji to pierwszy dokument, określający ogólne założenia techniczne oraz szacunkowe koszty związane z przygotowaniem oraz realizacją danego zadania. Z dokumentu dotyczącego dodatkowego węzła Żurobice wynika, że rozpoczęcie prac przygotowawczych nastąpi w tym roku (po podpisaniu umowy z wykonawcą), a uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) planowane jest w I połowie 2027 r. GDDKiA zakłada, że roboty budowlane rozpoczną się w 2029 r., a zakończą w 2031 r. Łączne koszty prac przygotowawczych zostały oszacowane na blisko 1,4 mln zł.
Lokalizacja węzła Żurobice jest rozpatrywana w rejonie miejscowości o tej samej nazwie, tj. w miejscu przecięcia drogi ekspresowej S19 z droga powiatową Nurczyk – Żurobice – Makarki. Nad S19 powstanie wiadukt drogowy oraz łącznice, co umożliwi powiązanie z drogą ekspresową istniejącej DK19 (w przyszłości drogi wojewódzkiej oraz drogi powiatowej).
Potrzeba budowy węzła Żurobice wynika z postulatów mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych z terenów gmin Dziadkowice, Milejczyce, Grodzisk i Drohiczyn. Były one zgłaszane w trakcie realizacji odcinka drogi S19 Malewice – Chlebczyn. Bez dodatkowego węzła Żurobice, społeczności lokalne mogłyby wjeżdżać na „eskę” tylko poprzez węzły Boćki lub Siemiatycze Północ, pomiędzy którymi odległość wynosi niemal 30 km.