REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Wałcza w ciągu DK22

Szczeciński Oddział GDDKiA ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Wałcza w ciągu DK22. Termin składania ofert przez wykonawców, którzy będą zainteresowani realizacją trasy o długości 12,7 km, został wyznaczony na 22 stycznia 2024 r.

Grafika: GDDKiA O/Szczecin, www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/

Inwestycja powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic, a jej realizacja została zaplanowana w latach 2024-2028.

Przetarg i kryteria

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty GDDKiA będzie kierować się czterema kryteriami ich oceny. 55 proc. stanowi cena, 10 proc. przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze, 30 proc. przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe i 5 proc. zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego.

Projekt i budowa drogi

Zgodnie z zakładanymi terminami w przyszłym roku planowane jest podpisanie umowy. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Drogowcy zakładają, że stanie się to w roku 2025 co pozwoli rozpocząć roboty, na które założono 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Oddanie obwodnicy do ruchu przewidziano w 2028 r.

Obwodnica ominie Wałcz od wschodu

Wałcz od końca 2020 roku posiada obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10. Przez miasto przebiega również DK22 i dopiero budowa obwodnicy w ciągu tej drogi pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się po drogach krajowych. Uwarunkowania terenowe związane głównie z lokalizacją wokół Wałcza licznych jezior powodowały, że przebieg obwodnicy mógł być poprowadzony tylko po wschodniej stronie miasta. Nowa trasa ominie również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji powstanie nowy węzeł na obwodnicy w ciągu S10, do którego włączy się obwodnica w ciągu DK22.

Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Na trasie powstaną dwa mosty, przejazd dla rowerzystów pod drogą, wiadukt na linią kolejową oraz wiadukt nad drogą S10 w ramach nowego węzła drogowego. Zaplanowano również realizację sześciu rond z drogami powiatowymi, gminnymi i drogą wojewódzką.

Prace przygotowawcze

Od czerwca 2020 roku dla inwestycji była opracowywana dokumentacja obejmująca Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z badanami podłoża i elementami koncepcji programowej. Dla inwestycji opracowano łącznie 13 różnych wariantów i podwariantów przebiegu. Wykonano również inwentaryzacje przyrodnicze, analizy akustyczne, prognozy ruchu i analizy finansowe. Na specjalnej stronie internetowej mieszkańcy mogli zapoznać się z wariantami przebiegu i zgłosić swoje uwagi. Głos społeczeństwa został uwzględniony w opracowanej dokumentacji.

W grudniu 2021 roku GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Gminy Wałcz. Wskazany został przebieg według wariantu IE, o długości 12,7 km. Po przeprowadzeniu niezbędnych procedur administracyjnych, w tym uzgodnieniu z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Szczecinie, decyzja środowiskowa została wydana w lipcu 2022 roku.

W kolejnym etapie prac przygotowawczych zostały wykonane elementy Koncepcji programowej – uszczegóławiające rozwiązania projektowe i wykonano badania podłoża w wybranym przebiegu drogi. Łącznie wykonano 431 wierceń o łącznej długości około 2100 metrów i 120 sondowań o łącznej długości 643 metrów oraz około 13 km badań elektrooporowych ERT w zakresie 10-30 m. pod poziomem terenu. Zakończenie dokumentacji i badań podłoża w tym roku umożliwiło ogłoszenie przetargu na realizację.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA