Trasa o długości 13,1 km przebiegać będzie po nowym śladzie, po północnej stronie obecnej DK78, omijając miasto Szczekociny i sąsiednią wioskę Goleniowy. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. W obrębie węzła na skrzyżowaniu DK78 z DK46 w Szczekocinach przewidziano odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Realizacja obwodnicy wynika między innymi z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.
W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynieryjne:
- przejście dla dużych zwierząt,
- przejścia dla zwierząt małych i płazów,
- mosty nad rzeką Krztynią,
- wiadukty nad drogami gminnymi oraz nad DK46 w Szczekocinach,
- most nad rzeką Pilicą,
- wiadukt nad DK78 w ciągu drogi powiatowej relacji Bógdał – Szczekociny,
- wiadukt nad linią kolejową nr 64.
Powstanie również węzeł drogowy w Szczekocinach, skrzyżowania, jezdnie dodatkowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana zostanie infrastruktura kolidująca z drogą.
W ramach budowy obwodnicy powstaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, przejść dla zwierząt, przepusty ekologiczne z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym dla płazów.