
Czas na przetargi
GDDKiA dysponuje już kompletem decyzji o pozwoleniu na rozbudowę autostrady A2. Na początku kwietnia 2025 r. uzyskano decyzje ZRID (o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim, a pod koniec maja dla odcinków położonych na terenie woj. łódzkiego.
Cztery odcinki realizacyjne
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki realizacyjne:
- Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km),
- Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km),
- granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km),
- Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km).
Prace obejmą łącznie 92 km trasy między Łodzią i Warszawą, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ. Głównym zamierzeniem jest rozbudowa obu jezdni autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowy pasy ruchu. Na ten cel, już na etapie projektowania (w latach 2009-2010), GDDKiA uwzględniła rezerwę terenu w pasie rozdziału i dostosowano rozmiary obiektów inżynierskich.
Po rozbudowie droga pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy. Dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęto natomiast decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
Będzie energooszczędnie
Rozbudowany odcinek A2 będzie trasą samowystarczalną energetycznie. Oznacza to maksymalnie szerokie wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii (OZE). To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Przygotowując się do wdrożenia tego rozwiązania, GDDKiA przeprowadziła szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie instalacji.
GDDKiA planuje w I połowie 2026 r. podpisać umowy z wykonawcami. Rozbudowa autostrady A2 powinna się zakończyć w II połowie 2028 r.