Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Remont Mostu Gdańskiego w Warszawie

PLK za ponad 75 mln zł prowadzą remont Mostu Gdańskiego w Warszawie. Od strony Żoliborza montowane jest nowe przęsło kolejowego Mostu Gdańskiego, które zostanie osadzone na podporach od strony Pragi.

 
Prace przy pomocy barki, fot. PKP PLK
Prace przy pomocy barki, fot. PKP PLK
 
Remont Mostu Gdańskiego, fot. PKP PLK
Remont Mostu Gdańskiego, fot. PKP PLK
Od strony Wisłostrady scalana jest 250-tonowa konstrukcja przęsła, które w marcu zostanie nasunięte na kamienne podpory od strony Pragi. Samo nasuwanie elementu będzie bardzo skomplikowana operacją, która potrwa około 14 dni. Następnie, po kolei, montowane będą kolejne przęsła i dosuwane do siebie. Cały most składa się łącznie z 9 przęseł. 7 z nich waży po 250 ton każde, a 2 skrajne po 60 ton. Wzmacniane są filary i przyczółki. Staną na nich nowe, wytrzymalsze przęsła, na których zamontowane będą tory i siec trakcyjna.

Od listopada zeszłego roku trwa demontaż półkilometrowej, południowej konstrukcji kolejowego Mostu Gdańskiego. Mimo zimowej aury i niskich temperatur wykonawca utrzymuje dobre tempo prac.

Do połowy lutego rozebranych zostało 6 z 9 przęseł. Wykonany został specjalny pomost montażowy, który posłuży do przesuwania nowych przęseł na docelowe miejsce.

Przy wykonywaniu najcięższych prac wykorzystywane są barki i ciężkie dźwigi, za pomocą których zdejmowane są ciężkie stalowe elementy.

Remont nie ma wpływu na ruch pociągów. W sierpniu 2019 r., po zakończeniu prac i uzyskaniu wszystkich zgód administracyjnych, odnowiona ponad 500-metrowa południowa nitka Mostu Gdańskiego będzie dostosowana do przejazdu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h. Składy towarowe będą mogły jechać z 100 km/h. Zwiększy się przepustowość linii obwodowej.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 75 mln zł realizowana ze środków budżetowych.

Tekst i zdjęcie: Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI