Rewitalizacja Kanału Niegocin–Grajewko
W7 października 2025 r., Wody Polskie przekazały plac budowy wykonawcy robót – firmie MELBUD, wyłonionej w przetargu. Inwestycja potrwa do grudnia 2026 roku i jest elementem programu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”.
Zakres prac na Kanale Niegocin–Grajewko
W ramach inwestycji wykonawca umocni brzegi kanału poprzez pogrążenie stalowych ścianek szczelnych, zwieńczonych żelbetowym oczepem. Przebudowana zostanie infrastruktura kolizyjna – sieci energetyczne, wodociągowe i kanalizacyjne – w sposób eliminujący ryzyko ich uszkodzenia przez użytkowników drogi wodnej.
Przewidziano także prace porządkowe, obejmujące skarpowanie brzegów z zachowaniem bezpiecznych spadków oraz oznakowanie kanału. Aby utrzymać głębokość tranzytową 1,6 m, zaprojektowano główki wejściowe wysunięte w jeziora Niegocin i Grajewko. Rozwiązanie to ograniczy wpływ falowania i zamulania koryta, zmniejszając potrzebę prowadzenia prac bagrowniczych.
Szerokość koryta między umocnieniami brzegowymi zwiększy się z 5–10 m do 15 m, co pozwoli dostosować kanał do parametrów eksploatacyjnych drogi wodnej klasy Ia o znaczeniu regionalnym. Łączna długość umocnień brzegowych wyniesie około 530 mb, a obiekt uzyska IV klasę budowli hydrotechnicznej.
Kompleksowa modernizacja kanałów mazurskich
Modernizacja Kanału Niegocin–Grajewko stanowi część projektu rewitalizacji pięciu kanałów żeglugowych: Popówka, Grajewko, Sztynorcki, Nidzki i Jegliński. Celem przedsięwzięcia jest poprawa żeglowności, bezpieczeństwa oraz rozwój infrastruktury wodnej w regionie Wielkich Jezior Mazurskich.
Łączna długość modernizowanych umocnień brzegowych to blisko 6,5 km, a wartość projektu przekracza 80 mln zł. Przedsięwzięcie współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027”. Projekt realizują Wody Polskie we współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, kontynuując działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i atrakcyjności turystycznej mazurskich szlaków wodnych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
