
Nowa trasa tramwajowa na Kasprzaka obsługuje rozbudowujące się osiedla na Odolanach. Dzięki niej pasażerowie mają szybki dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego i zlokalizowanego wokół niej zagłębia biurowego. Oddana w marcu 2024 r. trasa umożliwia także dogodne przesiadki do i z autobusów oraz pociągów kursujących tzw. linią obwodową.
Torowisko w wykopie
Umowę na budowę nowej trasy Tramwaje Warszawskie podpisały z firmą STRABAG pod koniec października 2021 r. – obejmowała ona nie tylko budowę nowego odcinka torów na ul. Kasprzaka, ale także przebudowę istniejących przyległych odcinków na ul. Wolskiej i Kasprzaka oraz modyfikację układu drogowego, chodników i dróg rowerowych. Łączna długość nowo budowanych i przebudowanych torowisk to ok. 3,5 km.
Inwestycja przebiegała bez większych problemów – pierwsze tramwaje zabrały pasażerów we wczesnych godzinach porannych 5 marca 2024 r. Nowe torowisko zaprojektowano w pasie dzielącym jezdnie ulicy Kasprzaka. Uruchomiono trzy zupełnie nowe przystanki tramwajowe: Szpital Wolski przy Płockiej, PKP Kasprzaka (Wola) przy przystanku kolejowym Warszawa Wola i al. Prymasa Tysiąclecia, a także Ordona-WSA przy ul. Ordona.
Przebudowany został układ komunikacyjny na skrzyżowaniu ul. Kasprzaka, Wolskiej i Redutowej. Nowe torowisko schodzi do wykopu zajmowanego niegdyś przez jedną z jezdni ulicy Kasprzaka – w tym miejscu łączy się z dotychczasową trasą wzdłuż Wolskiej i Połczyńskiej. Dzięki temu tramwaje pokonują skrzyżowanie bezkolizyjnie. Do tego na części trasy wprowadzono podniesioną prędkość do 60 km/h.
Nie tylko rozchodnik
Nowa inwestycja to także zieleń. Torowiska tradycyjnie zostały pokryte rozchodnikiem, pojawiły się też dodatkowe drzewa w rejonie parku Powstańców Warszawy. Uzupełnione zostały też szpalery drzew na Kasprzaka i Wolskiej. Do tego wykonano nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin.