Zakres rozbudowy DK48 Dęblin – Moszczanka
Inwestycja obejmuje modernizację dwóch odcinków drogi krajowej nr 48: miejskiego – od mostu na Wiśle do wiaduktu nad linią kolejową (ok. 2 km) oraz zamiejskiego – od wylotu z Dęblina do Moszczanki (ok. 6 km). Prace rozpoczną się od robót przygotowawczych, w tym rozbiórki istniejących ogrodzeń i chodników oraz przebudowy infrastruktury podziemnej.
W kolejnych etapach zaplanowano budowę nowych chodników, ścieżek rowerowych oraz modernizację układu drogowego, w tym skrzyżowań i przejazdów kolejowych.
Utrudnienia w ruchu
W trakcie realizacji prac przewidziane są istotne zmiany w organizacji ruchu. Kierowcy muszą liczyć się z ograniczeniami prędkości, zwężeniem jezdni oraz wprowadzeniem ruchu wahadłowego. Utrudnienia dotkną również pieszych i rowerzystów – ze względu na przebudowę chodników i budowę nowych ciągów pieszo-rowerowych. Użytkownicy drogi proszeni są o zachowanie szczególnej ostrożności i stosowanie się do oznakowania tymczasowego.
Modernizacja zgodna z nowymi standardami
DK48 zostanie dostosowana do wymagań drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego). Obecna nawierzchnia zostanie całkowicie rozebrana, a nowa konstrukcja jezdni umożliwi ruch pojazdów o nacisku 11,5 t/oś. Zakres prac obejmuje:
- przebudowę wszystkich skrzyżowań,
- budowę ronda w rejonie cmentarza komunalnego,
- modernizację trzech przejazdów kolejowych (likwidacja jednego nieczynnego),
- przebudowę zatok autobusowych, zjazdów, chodników i infrastruktury podziemnej (sieci elektrycznej, telekomunikacyjnej, gazowej, wodociągowej i kanalizacyjnej),
- wykonanie systemu odwodnienia wraz z urządzeniami podczyszczającymi,
- budowę nowych, doświetlonych przejść dla pieszych z azylami oraz ciągów pieszo-rowerowych.
Na odcinku zamiejskim droga zostanie poszerzona z 7 do 9 metrów.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Droga krajowa nr 48 odgrywa istotną rolę w lokalnym i regionalnym układzie komunikacyjnym – łączy Dęblin z drogą ekspresową S17 Warszawa–Lublin. Inwestycja poprawi nie tylko bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, ale również komfort podróżowania i przepustowość trasy.
Projekt realizowany jest w systemie tradycyjnym, na podstawie decyzji ZRID wydanej przez Wojewodę Lubelskiego. Wartość umowy wynosi 95,5 mln zł, a środki pochodzą z budżetu państwa. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Zakończenie robót planowane jest na 2027 rok.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
