Konstrukcja stalowa jednego przęsła waży ok. 650 ton. Most będzie miał docelowo pięć przęseł. Mimo zimowej przerwy kontraktowej, trwającej do połowy marca, montaż konstrukcji będzie kontynuowany w zakresie, na jaki pozwolą warunki atmosferyczne.
Montaż nowej konstrukcji stalowej mostu przez Wisłę w Sandomierzu ruszył w listopadzie 2023 r. Jako pierwsze zamontowane zostały na podporze przy użyciu dźwigu, a następnie zespolone, dwa 40-tonowe elementy tworzące tzw. segment startowy. Zaprojektowane elementy stalowej konstrukcji mostu w Sandomierzu produkowane są od połowy 2023 r. w wytwórni wykonawcy. Technologia montażu przewiduje ich scalanie częściowo w wytwórni i na placu budowy, a następnie na podporach. Stalowe elementy transportowane są na podpory z pomocą dźwigu, który maksymalnie może podnieść 250 ton. Po połączeniu z poprzednim elementem i scaleniu, dźwig dostarcza kolejny element przęsła.
Montaż na dwa sposoby
W czerwcu 2023 r. zakończyła się rozbiórka starej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Wszystkie stalowe elementy, które zdemontowano, ważyły prawie 2,5 tysiąca ton. Jednocześnie wzmocnione zostały fundamenty czterech istniejących podpór, na których nadbudowano oczepy, aby dostosować je do nowej konstrukcji. Rozpoczęto także przebudowę przyczółków i produkcję stalowych elementów nowej konstrukcji. Większość z nich montowana będzie z pomocą dźwigów bezpośrednio na istniejących wzmocnionych podporach i wykonanych na potrzeby robót podporach pomocniczych, a następnie zespalana. Elementy części ustroju nośnego znajdującej się nad nurtem rzeki będą stopniowo nasuwane. Montaż konstrukcji może potrwać do połowy roku. Kolejne etapy prac to wykonanie płyty, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia, instalacji, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów konstrukcji obiektu, która powinna być gotowa pod 2024 r. Po rozbudowie most włączony zostanie do nowego układu komunikacyjnego miasta.
Będą dwa mosty
Inwestycja polegająca na rozbudowie mostu w Sandomierzu realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj” od 2021 r. Zgodnie z projektem rozebrana została stara kratownicowa konstrukcja mostu z 1953 r. Wybudowano nowy gazociąg pod dnem rzeki. Wzmocniono także istniejące podpory pod nową konstrukcję. Będzie ona wizualnie zbliżona do tej, jaką posiada usytuowany równolegle most wybudowany w 2011 r. Nowy obiekt o długości ok. 460 m włączony zostanie do układu komunikacyjnego miasta. Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 r. wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. 70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 r., od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach.