REKLAMA
Drogi Tunele Wiadomości
3 Minuty czytania

Rozpędza się drążenie tunelu w Świnoujściu

Maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo drążenia wynoszące ok. 10 m na dobę. W pierwszych rozruchowych dniach tempo drążenia wynosiło 1,5-3 m na dobę.

 
Zdjęcie: GDDKiA
Zdjęcie: GDDKiA
Łącznie do tej pory zostało wdrążonych 130 m tunelu, czyli cała maszyna TBM jest już w wydrążonym tunelu. Za około 320 m maszynę czeka przystanek. Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy. Całkowita długość drążonego tunelu wyniesie 1,44 km,  a  samo drążenie ma zakończyć się jesienią tego roku. Kolejny rok potrwają dalsze prace  związane z wyposażeniem tunelu. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na wrzesień 2022 r.

Start maszyny o masie 2 700 ton
 
Zdjęcie: GDDKiA
Zdjęcie: GDDKiA

Rozpoczęcie drążenia było procesem wieloetapowym. Maszyna została z końcem lutego złożona w komorze startowej. Została  też  wykonana konstrukcja oporowa, która  stanowiła  tymczasowe zaparcie maszyny  w momencie rozpoczęcia drążenia. Pierwsze pierścienie obudowy zostały wykonane  jeszcze  w  komorze startowej  i zostaną zdemontowane po zakończeniu prac.  Następnie rozpoczęte zostało właściwe drążenie –  przebicie ściany okularowej komory startowej, która bierze swoją nazwę od specjalnej uszczelki,  wykonanej  w miejscu wejścia tarczy TBM. Ta ściana komory startowej posiada specjalne zbrojenie wykonane z kompozytów, tak aby umożliwić bezproblemowe przewiercenie  się tarczy TBM. Po rozpoczęciu drążenia poszczególne segmenty obudowy tunelu wykonywane są już  pod ziemią.

Drążenie tunelu maszyną TBM

Maszynę  drążącą  TBM (ang.  Tunnel  Boring  Machine)  mieszkańcy Świnoujścia nazwali w plebiscycie „Wyspiarka”. Jest  to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę. Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami. Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie  przed tarczą  i ułatwia odprowadzanie  urobku  rurami. Następnie w stacji separacji  odzyskiwana jest  płuczka, co umożliwia używanie jej w obiegu zamkniętym. Tarczę  okala stalowa obudowa.  Pod  jej osłoną  w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi – elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na  pierścień  obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych,  rozpoczynając kolejny cykl drążenia. Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry,  a  łącznie do wykonania jest  785  pierścieni.

Pozostałe prace

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i  Wolin, będzie miał długość 1,44  km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

Tekst: GDDKiA
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA