Zmiana w zasadach przyznawania ulgi intermodalnej
Nowe regulacje zostały wprowadzone na mocy aneksu do Umowy z 28 grudnia 2023 r., zawartej między Ministerstwem Infrastruktury a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA, w ramach programu wieloletniego „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”.
Aneks upraszcza warunki przyznawania Dodatkowej Ulgi Intermodalnej, eliminując dotychczasowy obowiązek, który w praktyce ograniczał możliwość korzystania z tego wsparcia.
Efekt dialogu z przewoźnikami i instytucjami
Decyzja Ministerstwa Infrastruktury jest rezultatem szerokich konsultacji z przewoźnikami intermodalnymi, Radą Przewoźników oraz Urzędem Transportu Kolejowego. PKP Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że zmiana przyczyni się do zwiększenia przejrzystości i przewidywalności systemu wsparcia. Dzięki temu poprawi się kolejowy dostęp do portów w Gdyni i Gdańsku, co ma znaczenie dla całej gospodarki i łańcuchów dostaw.
Kolejny krok w rozwoju transportu intermodalnego
Ministerstwo Infrastruktury konsekwentnie realizuje działania ukierunkowane na wzmacnianie roli kolei w transporcie towarów. Likwidacja wymogu dotyczącego składu pociągu stanowi istotny krok w kierunku wyrównania szans przewoźników i poprawy konkurencyjności kolei względem transportu drogowego.
Na realizację Ulgi Intermodalnej i Dodatkowej Ulgi Intermodalnej w 2025 r. przeznaczono 74,4 mln zł.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
