REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Rozwój Wrocławskiego Węzła Kolejowego

PLK przeznaczą ponad 4 mln zł na określenie rozwoju Wrocławskiego Węzła Kolejowego. 4 października PLK podpisała umowę na studia wykonalności dla WWK oraz linii kolejowej na odc. Święta Katarzyna – Wrocław Muchobór i Wrocław Świebodzki.

 
Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
 
Grafika: PKP PLK
Grafika: PKP PLK
Materiały umożliwią sprawny i efektywny rozwój sieci kolejowej na terenie wrocławskiej aglomeracji.

Blisko 1,5 mln zł przeznaczyły PKP Polskie Linie Kolejowe na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Dokument pozwoli na rozpoznanie potrzeb w zakresie inwestycji na terenie aglomeracji wrocławskiej. Przewidziano uzyskanie danych o rozwiązaniach technicznych, gwarantujących odpowiednią przepustowość (liczbę kursujących pociągów) na liniach kolejowych oraz jak najlepszą dostępność do transportu kolejowego. Studium ma być „narzędziem” do planowania inwestycji po 2020 r.

W ramach studium będzie rozpatrywana m.in.: odbudowa stacji Wrocław Świebodzki, z ewentualną możliwością jej przebudowy jako stacji przelotowej; budowa połączenia kolejowego do lotniska we Wrocławiu; przeprowadzenie trasy linii kolei dużych prędkości przez wrocławski węzeł kolejowy, przebudowa wrocławskiej linii średnicowej, budowa bezkolizyjnych układów na linii średnicowej, celem oddzielenia ruchu regionalnego i dalekobieżnego; możliwość wykorzystania linii towarowych dla ruchu pasażerskiego. Wykonawcą studium jest firma BBF Sp. z o.o. z Poznania. Wartość umowy wynosi 1 490 tys. zł. Termin realizacji 34 m-ce od podpisania umowy.

Studium wykonalności dla linii kolejowej C-E 59 na odcinku Święta Katarzyna – Wrocław Muchobór i Wrocław Świebodzki za ponad 2,5 mln zł ma na celu ustalenie niezbędnego zakres robót dla dostosowania linii do wymogów europejskiej sieci kolejowej TEN-T. Dokument umożliwi pozyskanie środków unijnych na rozwój trasy kolejowej w perspektywie 2021-2027. Opracowanie obejmuje linie kolejowe należące do europejskiego korytarza transportowego na odcinku Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Stadion – Wrocław Muchobór – Wrocław Kuźniki, oraz linie w obrębie Wrocławia. Wykonawcą jest konsorcjum, którego z liderem firmą WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Termin realizacji wynosi 16 miesięcy.

W ramach prac studialnych przewidziano konsultacje z samorządami i przewoźnikami w celu ustalenia wstępnych wariantów i prognoz rozwoju kolejowego ruchu pasażerskiego. Oba zadania będą finansowane ze środków własnych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wolę współpracy w zakresie działań dotyczących Wrocławskiego Węzła Kolejowego, w tym pozyskania opracowania studyjnego, które określi kierunek rozwoju transportu kolejowego na terenie aglomeracji wrocławskiej wyraził list intencyjny podpisany w czerwcu br. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A., Samorząd Województwa Dolnośląskiego i Prezydenta Wrocławia. Sygnatariusze listu będą ze sobą współpracować na etapie opracowywania wstępnego studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego.

Tekst, zdjęcie i grafika: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA