Inwestycja o długości ok. 61 km pozwoli na istotne usprawnienie ruchu pomiędzy województwem śląskim i województwem małopolskim dzięki odciążeniu istniejącego ciągu drogi krajowej nr 52.
Ogłoszono przetarg przez GDDKiA na prace przygotowawcze jest możliwe dzięki zatwierdzeniu przez Ministerstwo Infrastruktury aneksu do Programu Inwestycji o wartości 271,8 mln zł. Pierwszy przetarg obejmuje wykonanie projektu budowlanego, robót geologicznych i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S52 Bielsko-Biała (Suchy Potok) – Bulowice o długości ok. 16 km. W najbliższym czasie ogłoszone zostanie przetarg na odcinek S52 Chocznia – Kalwaria Wschód (ok. 20 km).
BDI połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Realizację drogi ekspresowej S52 podzielono na 4 odcinki:
- węzeł Suchy Potok (bez węzła) – węzeł Bulowice (z węzłem),
- węzeł Bulowice (bez węzła) – węzeł Chocznia (bez węzła),
- węzeł Chocznia (z węzłem) – węzeł Kalwaria Wschód (z węzłem),
- węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) – węzeł Głogoczów (z węzłem).
W ramach inwestycji powstanie 14 węzłów drogowych oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. Budowa drogi ekspresowej S52 to poważne wyzwanie inżynieryjne ze względu na ukształtowanie terenu i konieczność powstania licznych obiektów mostowych.
Uzyskanie decyzji ZRID dla odcinków objętych postępowaniami przetargowymi jest zakładane w 2028 r., co umożliwi w tym samym roku wszczęcie postępowań przetargowych na budowę. Realizacja drogi ekspresowej S52 na odcinku Bielsko-Biała – Głogoczów jest planowana w latach 2029-2036. Całkowity koszt budowy tej trasy jest szacowany na ponad 8 mld zł.