„Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” finansowany z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji (FST) to projekt wielowątkowy. Dzięki niemu przy Wieży Ciśnień ma zostać zbudowane nowoczesne centrum przesiadkowe. – Ten teren w ciągu najbliższych dwóch lat zmieni się diametralnie. Powstanie jedno miejsce, które będzie łączyło wiele form transportu: samochodowy, kolejowy, autobusowy oraz rowerowy – dodał Rafał Oblizajek. Podróże różnymi środkami transportu miałby zdecydowanie ułatwić wspólny bilet dla Kolei Wielkopolskich, MZK i PKS-u. Miasto ma też kupić 10 autobusów wodorowych, a przy ul. Brunatnej wybudowana będzie nowa zajezdnia MZK. Zarząd Dróg Miejskich natomiast będzie miał do wprowadzenia inteligentny system zarządzania ruchem, który nada priorytet komunikacji publicznej i pozwoli na płynne sterowanie ruchem. Powstaną też nowe drogi rowerowe.
Realizacja projektu pomoże sprostać wymaganiom ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To oznacza, że od stycznia 2028 r. udział autobusów zeroemisyjnych we flocie autobusów używanych w komunikacji miejskiej (w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców) ma wynosić co najmniej 30%.
Podmioty zaangażowane w realizację projektu to:
- Miasto Konin (lider projektu),
- Gmina Miejska Koło (partner projektu),
- Miejski Zakład Komunikacji w Koninie Sp. z o. o. (partner projektu),
- Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Koninie S.A (partner projektu),
- Zarząd Dróg Miejskich w Koninie (realizator projektu).
Projekt powinien zostać zrealizowany do końca 2027 r.