Rzetelne oferty i mobilizacja kluczem sprawnej realizacji inwestycji drogowych
Po raz kolejny GDDKiA spotkała się z przedstawicielami branży budowlanej, by omówić bieżącą sytuację na kontraktach drogowych.
- Apeluję o rzetelne przygotowywanie ofert i nietracenie energii na składanie odwołań od treści specyfikacji warunków zamówienia, której wzorce ustalaliśmy wspólnie z branżą – podkreślał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Takie działania wydłużają czas postępowań przetargowych o kilka miesięcy, a jak pokazuje życie, są wyłącznie taktyką biznesową związaną z brakami kadrowymi oferentów. Na 20 trwających obecnie postępowań przetargowych w 13 z nich wpłynęły odwołania, z czego 11 dotyczyło SWZ. Tracimy czas, a powinniśmy go wykorzystywać do sprawnej realizacji inwestycji.
Kolejny problem, z jakim spotykamy się coraz częściej, to brak odpowiedniej mobilizacji wykonawców. Z jednej strony zwlekają z pojawieniem się na nowych placach budów, z drugiej nie wykorzystują sprzyjających warunków pogodowych do efektywnego gospodarowania kadrami, sprzętem i czasem pracy.
- Nasz plan przetargów, a także Program Budowy Dróg Krajowych pokazują, że przez następne kilka-, kilkanaście lat rynek budownictwa drogowego w Polsce da zatrudnienie wielu wykonawcom. Oczekujemy od nich rzetelnego podejścia do opracowywania ofert, dysponowania własnym potencjałem wykonawczym oraz późniejszej sprawnej realizacji inwestycji – mówił szef GDDKiA. – Nie chcemy ponownie walki cenowej, zaburzenia relacji pomiędzy popytem i podażą.
W trakcie spotkania GDDKiA przedstawiła założenia dla nowego, standardowego harmonogramu realizacji inwestycji drogowych i kamieni milowych. Te propozycje wynikają z analizy dotychczas realizowanych inwestycji w trybie „Projektuj i buduj”. Pierwszy kamień milowy, złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), pozostanie bez zmian i wynosi 10 miesięcy. O dwa miesiące, z siedmiu do dziewięciu, wydłużono czas na uzyskanie decyzji ZRID. Z kolei czas na ukończenie, uzyskanie przejezdności trasy głównej, skrócono z 22 do 20 miesięcy (wykonawcy w dotychczas rozstrzyganych przetargach najczęściej deklarują skrócenie go o dodatkowe trzy miesiące do 19). To pozwoli na szybsze udostępnienie kierowcom trasy głównej. GDDKiA wprowadzi dodatkowe pięć miesięcy na dokończenie prac poza trasą główną (budowa dróg serwisowych, miejsc obsługi podróżnych, obwodów utrzymania drogi, nasadzenia itp.).
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/