Wkrótce nowy odcinek drogi ekspresowej S1
Po zakończeniu procedury odbiorowej, w drugiej połowie sierpnia br. planowane jest oddanie do użytku nowego fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości 10 km, od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek PORR i Duna Polska (dawniej Mota-Engil Central Europe). Równocześnie udostępniony zostanie 600-metrowy odcinek DK44. Zadanie to stanowi część szerszego projektu realizacji drogi S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała.
Nowy fragment obwodnicy Oświęcimia
Inwestycja obejmuje również kolejny fragment obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, realizowany przez krakowski Oddział GDDKiA. Do użytkowania trafi łącznie 4,1 km nowej drogi – od węzła Oświęcim na S1 do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach.

Zakres zrealizowanych prac
Na blisko 16-kilometrowym odcinku trasy S1 Oświęcim – Dankowice wybudowano trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach inwestycji powstało 18 obiektów inżynierskich, w tym:
- 5 mostów,
- 7 wiaduktów drogowych,
- 2 wiadukty kolejowe,
- estakada,
- 2 dolne przejścia dla dużych i średnich zwierząt,
- kładka dla pieszych.
Estakada o długości ponad 480 m
Jednym z najważniejszych elementów inżynieryjnych jest estakada na jezdni w kierunku Bielska-Białej o długości ponad 480 m. Obiekt prowadzi drogę ekspresową m.in. nad zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice, przejściem dla zwierząt średnich, stawem Tesznowiec oraz drogą powiatową Jawiszowice – Kaniów. Estakada została wykonana jako 10-przęsłowa konstrukcja skrzynkowa w technologii nasuwu podłużnego.
Most nad Wisłą
Kolejnym istotnym obiektem jest most drogowy o długości 224 m, który przeprowadza drogę ekspresową nad korytem Wisły, ograniczonym wałami przeciwpowodziowymi, oraz dolnym przejściem dla dużych zwierząt. Most wykonano w technologii nawisowej.
Infrastruktura środowiskowa
W ramach realizacji inwestycji wybudowano również:
- 7 przejść dla płazów,
- 6 przepustów drogowych pełniących funkcję przejść dla zwierząt,
- 17 zbiorników retencyjnych, z których 21 pełni funkcję rozrodczą dla płazów (w tym 5 zbiorników zastępczych).
Parametry techniczne trasy
Nowy odcinek S1 to dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,75 m oraz pasem awaryjnym o szerokości 2,5 m. Jezdnie rozdzielono 12-metrowym pasem, umożliwiającym w przyszłości budowę trzeciego pasa ruchu w obu kierunkach. Konstrukcja nawierzchni umożliwia przenoszenie obciążeń do 11,5 tony na oś.
Ograniczenia w ruchu – tymczasowa organizacja
Do czasu zakończenia budowy sąsiednich odcinków S1 (Oświęcim – Bieruń oraz Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów), a także ostatniego fragmentu obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, nowy odcinek drogi będzie dostępny wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.
Tymczasowe rozwiązania komunikacyjne opracowano w porozumieniu z lokalnymi samorządami, uwzględniając trwające remonty drogowe prowadzone przez powiat oświęcimski. Układ lokalnych dróg nie pozwala obecnie na obsługę większego natężenia ruchu. Nie będzie też możliwości przejazdu na wprost przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
