REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Droga ekspresowa S5 z Ostródy do Grudziądza – rekomendowany wariant przebiegu

Podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad wskazano rekomendowany wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku z Ostródy do Grudziądza. Propozycja obejmuje blisko 90 km nowej trasy, która połączy południową obwodnicę Ostródy z istniejącą siecią drogową w rejonie Nowych Marz.

Droga ekspresowa S5 - wybrano wariant dla S5 Ostróda – Grudziądz
Zdjęcie: GDDKiA O/Bydgoszcz, www.gov.pl/web/gddkia-bydgoszcz/
Spis treści

Wariant warmińsko-mazurski

Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego rekomendowano wariant W4, zakładający budowę 48,5 km drogi ekspresowej w przekroju 2×2. Projekt obejmuje 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), 3 mosty pełniące również rolę przejść ekologicznych, 15 niezależnych przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz 76 przepustów, z których 46 przewidziano jako przejścia ekologiczne. Rozwiązania te mają zagwarantować utrzymanie lokalnej komunikacji oraz ciągłość korytarzy przyrodniczych.

Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowano dodatkowy węzeł Iława Zachód. GDDKiA przedstawiła możliwe rozwiązanie i zapowiedziała działania w celu uzyskania dofinansowania dla tej inwestycji uzupełniającej.

Wariant kujawsko-pomorski

W województwie kujawsko-pomorskim wybrano wariant W1A, obejmujący 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2. Na trasie zaplanowano węzły Sarnowo (łączący S5 z A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Projekt przewiduje budowę 42 obiektów inżynierskich, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 obiektów o funkcji ekologicznej. Ponadto powstaną 42 przejścia dla zwierząt małych i przepusty. W pobliżu węzła Radzyń Chełmiński zaplanowano obwód utrzymania drogi, a w rejonie miejscowości Dębieniec – parę Miejsc Obsługi Podróżnych.

Kolejne etapy i konsultacje społeczne

Zatwierdzony wariant będzie podstawą do złożenia wniosku o decyzję środowiskową, który planowany jest jeszcze w tym roku. Postępowania administracyjne prowadzone będą przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy, z udziałem społeczeństwa w ramach konsultacji.

Blisko 90 km nowej trasy

Nowy odcinek S5 o długości ok. 90 km zostanie zrealizowany w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Trasa połączy południową obwodnicę Ostródy (Wirwajdy) z istniejącą siecią drogową w rejonie Nowych Marz, umożliwiając wygodne połączenie z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem. Koszt inwestycji szacowany jest na 6,8 mld zł, a zakończenie budowy i oddanie drogi do użytku planowane jest w 2033 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.