REKLAMA
Drogi Geoinżynieria Inż. Bezwykopowa Wiadomości
1 Minuta czytania

Skanska przebudowała DK8 Bardo – Bardo Przyłęk

Spółka Skanska zakończyła przebudowę drogi krajowej nr 8 Bardo – Bardo Przyłęk (woj. dolnośląskie). Inwestycja była realizowana na zlecenie GDDKiA. Wartość umowy to 21 mln zł brutto. Dzięki inwestycji poprawi się się bezpieczeństwo i komfort podróży na DK8.

Przebudowana DK8 Bardo – Bardo Przełęk, fot. Skanska, www.skanska.pl

Prace na drodze krajowej nr 8 ruszyły w marcu 2023 r.

Stabilizacja osuwiska

Zakres prac obejmował przebudowę DK8 na odcinku ok. 1000 m oraz stabilizację osuwiska na długości ok. 300 m. – Wykonaliśmy kompleksową konstrukcję geotechniczną, w skład której wchodziły elementy stabilizujące osuwisko wgłębnie i przypowierzchniowo, które umożliwiają bezpieczną eksploatacje drogi DK8, ul. Głównej oraz sąsiedniego szlaku kolejowego – mówi Radosław Haleszczuk, Kierownik budowy.

Biorąc pod uwagę zasięg i przebieg strefy poślizgu oraz warunki terenowe, zabezpieczenie osuwiska wykonano przy pomocy barier mikropalowych i konstrukcji gwoździowanej. Zrealizowano również zastosowanie odwodnienia wgłębnego osuwiska w postaci drenów wgłębnych.

Na całym odcinku wykonano jezdnię o szerokości 7 m (2×3,5 m) oraz pobocza gruntowe. Wykonawca przebudował skrzyżowanie DK8 z drogą gminą oraz zjazdy z drogi. Powstały dwie zatoki autobusowe wraz z peronami i chodnikami, jedna zatoka postojowa oraz zatoka do kontroli pojazdów.

Ponadto inwestycja objęła budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, przebudowę obiektów inżynierskich, rozwiązanie odwodnienia, budowę oświetlenia drogowego w technologii LED, przebudowę lub zabezpieczenie wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi, budowę kanału technologicznego oraz wycinkę drzew kolidujących z planowaną inwestycją.

Największe wyzwania

– Największym wyzwaniem była realizacja zadania przy ciągłym ruchu samochodowym oraz wykonanie nowego przejścia kanalizacji deszczowej w poprzek drogi – podkreśla Radosław Haleszczuk. – Wykonaliśmy nowe przejście poprzeczne pod drogą kanalizacji deszczowej fi 1000, której wylot znajdował się na skarpie, ok. 4 m poniżej krawędzi drogi. Od wylotu wykonaliśmy kaskadę, która kończyła się na istniejącym przepuście pod linią kolejową. Wykonanie kanału deszczowego wraz ze studniami, zwieńczonego prefabrykowana kaskadą, wymagało zrobienia wykopu szeroko przestrzennego na głębokość 8 m w pobliży jezdni, po której odbywał się ruch samochodowy.

W całej tej operacji wyzwaniem samym w sobie było znalezienie miejsca dla 250-tonowego dźwigu, który potrzebny był do montażu studni kaskadowych oraz kilkutonowych elementów prefabrykowanych wylotu kanalizacji deszczowej.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA