
Podczas Kongresu nie zabrakło tematów związanych z koleją i sposobami na jej dekarbonizację. W dyskusji „Kolej na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dekarbonizacja transportu w oparciu o dobre praktyki w kolejnictwie” wzięli udział przedstawiciele Grupy PKP, a także eksperci rynku kolejowego.
Kolej w Polsce i Europie to przykład jednego z najbardziej ekologicznych środków transportu. Podczas debaty rozmawiano o zrównaniu m.in. warunków konkurowania transportu kolejowego i kołowego, dekarbonizacji, inwestycjach w nowy tabor i rozwiązania wodorowe. Ważną kwestią poruszoną podczas rozmowy była też transformacja energetyczna polskiej gospodarki, a to dlatego, że obecny mix energetyczny znacząco wpływa na koszt funkcjonowania przewozów kolejowych.
– Kolej w przeciwieństwie do transportu kołowego płaci za dostęp do infrastruktury – za każdy pokonany kilometr i postój taboru, płacimy też za odstawiony tabor, który nie pracuje i czeka na zlecenia. My także – w przeciwieństwie do transportu drogowego – już dziś płacimy za emisyjność, która jest uwzględniona w opłatach, które są w cenach energii. Przy 70% udziale węgla w wytwarzaniu energii elektrycznej w naszym kraju są to znaczące kwoty. Jeżeli my mamy być konkurencyjni, jeżeli mamy promować tzw. zielony transport to konieczne jest zrównanie tych warunków – Agnieszka Wasilewska-Semail, Prezes Zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.