Przedstawiając propozycje zmian do umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów wiceminister P. Gancarz zaznaczył, że otwarcie rynku UE dla Ukrainy, chociaż mające charakter tymczasowy, przy jednoczesnym braku stosowania wymogów w zakresie wykonywanych usług przewozowych, powoduje powstawanie nierównych warunków wykonywania tego rodzaju działalności gospodarczej, ograniczając możliwości wykonywania transportu drogowego przez przewoźników z Polski i z innych państw UE.
Funkcjonowanie od połowy 2022 r. umowy liberalizującej przewozy drogowe dwustronne i tranzytowe pomiędzy UE a Ukrainą, skutkujące zniesieniem obowiązku posiadania zezwoleń na wykonywanie przewozów drogowych w UE przez przewoźników ukraińskich było jedną z głównych przyczyn rozpoczęcia protestów na drogach dojazdowych do granicy polsko-ukraińskiej. W ostatnich miesiącach Ministerstwo Infrastruktury wielokrotnie przekazywało Komisji Europejskiej postulaty polskich przewoźników, podkreślając zasadność wprowadzenia zmian do ww. umowy, podkreślając zasadność wprowadzenia zmian do ww. umowy, które byłyby prawnie wiążące zarówno dla UE, jak i dla Ukrainy.