Wynik aukcji i skala sprzedaży
W wyniku licytacji spółka otrzymała jedną ofertę obejmującą 6 z 7 części sprzedaży. Cena była zgodna z kryteriami zatwierdzonymi przez sędziego-komisarza prowadzącego postępowanie restrukturyzacyjne. Po uzyskaniu zgody Rady Nadzorczej zbyciu podlegać będzie 6696 wraków wagonów, co pozwoli uzyskać 123,3 mln zł netto.
Część pozostałych wagonów zostanie czasowo zatrzymana jako źródło części zamiennych, wykorzystywanych w okresie wzmożonych przewozów jesienno-zimowych, a następnie trafi na kolejne aukcje zgodnie z Planem Restrukturyzacyjnym.
Charakterystyka sprzedawanych wagonów
Sprzedaż obejmuje głównie wyeksploatowane węglarki, których PKP CARGO posiada znaczną nadwyżkę. Pozostałe typy wagonów od dawna są wyłączone z eksploatacji i nie znajdują zastosowania w przewozach ze względu na zły stan techniczny i przestarzałą konstrukcję. Blisko 10% sprzedawanych wraków nie było użytkowanych od ponad dekady.
Spółka podkreśliła, że wśród wystawionych wagonów nie ma platform przeznaczonych do celów obronnych, a pozostałe platformy nie nadają się do transportu intermodalnego.
Bezpieczeństwo i utylizacja
Wszystkie wagony zakwalifikowano jako odpady o kodzie 16 01 06, co skutkuje ich wyrejestrowaniem z EVR i uniemożliwia ponowną rejestrację w państwach europejskich. Każdy oferent musiał posiadać pozwolenie na przetwarzanie odpadów w tej kategorii, co prawnie obliguje go do całkowitej likwidacji nabytego taboru.
Rezerwa wagonów PKP CARGO
Aktualnie PKP CARGO wykorzystuje ok. 25 tys. wagonów, w tym część w ramach rezerwy operacyjnej. Po realizacji sprzedaży spółka wciąż dysponować będzie ok. 10 tys. odstawionych jednostek w rezerwie niepracującej, które po remontach i przeglądach będą mogły zastępować najbardziej wyeksploatowany tabor.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
