Jednocześnie GDDKiA nie widzi powodów do wstrzymywania prac budowlanych, które były realizowane przez wykonawcę również w okresie zimowym, zwłaszcza wobec następującej obecnie poprawy warunków atmosferycznych. W sytuacji działań wykonawcy sprzecznych z kontraktem, czyli braku realizacji robót po 15 marca, GDDKiA będzie postępować zgodnie z warunkami kontraktu. Drogowcy zaznaczają, że z tytułu obecnego wstrzymania prac wykonawcy nie będzie przysługiwało wydłużenie czasu realizacji inwestycji.
Sytuacja na kontraktach S3 i S6
Polbud Pomorze jako lider konsorcjów realizuje dwie inwestycje na ternie Pomorza Zachodniego. Pierwsza z nich to dokończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 w konsorcjum z Miejskim Przedsiębiorstwem Dróg i Mostów oraz Wibra Infrastruktura (umowa o wartości 448,87 mln zł podpisana 20 lipca 2021 r.). Druga to budowa drogi S3 Dargobądz – Troszyn w konsorcjum z PRD Nowogard oraz Intop Warszawa i Intop Skarbimierzyce (umowa o wartości 679,35 mln zł podpisana 28 sierpnia 2021 r.).
Zgodnie z aktualnymi terminami kontraktowymi wykonawca powinien zakończyć realizację drogi S3 Dargobądz – Troszyn 18 maja 2024 r., natomiast S6 tj. obwodnicę Koszalina i Sianowa 22 kwietnia 2024 r. Na obu kontraktach wykonawca złożył roszczenia terminowe, które są analizowane przez inżynierów kontraktów i GDDKiA.
Należy też zaznaczyć, że konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze otrzymały na skutek zwiększenia limitów waloryzacji dodatkowe około 110 mln zł na realizację S3 i S6. Natomiast dla całego sektora wykonawczego oznaczało to zwiększenie finansowania inwestycji drogowych o około 5 mld zł. Wykonawcy inwestycji, konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze – występowali o dodatkowe zwiększenie finansowania nie wynikające z umów łączących obie strony.
GDDKiA wykonuje swoje zobowiązania
Nie ma jakichkolwiek zaległości płatniczych GDDKiA wobec wykonawcy. GDDKiA realizuje płatności w terminach wcześniejszych niż wynika to z umowy. Zwykle następuje to w ciągu dwóch tygodni od złożenia faktury. Drogowcy nie mają też informacji o zaległościach generalnego wykonawcy wobec podwykonawców. Każdy podwykonawca składa oświadczenia o braku zaległości, takie dokumenty są załączone do faktury generalnego wykonawcy. W sytuacji wystąpienia zaległości, podwykonawcy są chronieni przez mechanizm bezpośrednich płatności i ewentualne zaległości generalnego wykonawcy są regulowane wówczas bezpośrednio przez GDDKiA z potrąceniem stosownej kwoty z wynagrodzenia generalnego wykonawcy.
GDDKiA oczekuje realizacji robót zgodnie z kontraktami
Służby GDDKiA jak i inżynierowie kontraktów stale nadzorują sytuację na kontraktach konsorcjów, których liderem jest Polbud Pomorze. Wpływ deklarowanego przez wykonawcę wstrzymania prac będzie sprawdzany, w szczególności na roboty na ścieżce krytycznej. W przypadku wydłużenia czasu wstrzymania robót poza przerwę zimową zostaną zastosowane odpowiednia działania kontraktowe.