
Szlifowanie szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na całej 224 km linii kolejowej nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie jest elementem dostosowania CMK do najwyższych prędkości na polskiej sieci kolejowej.
Zadanie zrealizowane w 2024 r. polegało na wyprofilowaniu szyn i rozjazdów, aby zapewnić parametry wymagane dla kolei dużych prędkości (KDP). Podczas prac ruch pociągów na CMK był utrzymany.
Szlifowanie szyn znacząco wpływa na jakość i bezpieczeństwo podróży. W trakcie przejazdu specjalistycznej maszyny torowej usuwane są nierówności i wady na powierzchni szyn, co pozwala pociągom poruszać się szybciej i płynniej. Usunięcie defektów i nierówności zmniejsza ryzyko awarii, co przekłada się na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Gładkie szyny redukują hałas generowany przez pociągi, co jest korzystne zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców okolicznych terenów. Ponadto, lepiej wyprofilowane szyny przedłużają żywotność i zmniejszają zużycie kół, co przekłada się na niższe koszty utrzymania infrastruktury i pojazdów kolejowych.