REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
3 Minuty czytania

Tak będzie wyglądało wnętrze nowego pociągu Metra Warszawskiego

230 miejsc siedzących, jednoprzestrzenne wnętrze, ekrany informacyjne i liczne udogodnienia dla pasażerów – to tylko niektóre elementy, które pojawią się w nowych pociągach Skoda „Varsovia”.

Fot. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Fot. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie

 Produkcja nowych pociągów metra dla Warszawy wchodzi właśnie w kolejny etap. Surowe, metalowe wnętrza wagonów już niedługo wyposażone zostaną we wszystkie znane pasażerom elementy wystroju. Estetyczna i funkcjonalna przestrzeń pozwoli na podróżowanie w bardzo komfortowych warunkach.

Różne obszary dla pasażerów

Wnętrze pociągu zaprojektowano tak, aby ułatwić podróżowanie różnym grupom pasażerów. Jest strefa przeznaczona do dłuższych podróży. Znajdują się w niej 2 rzędy sześcioosobowych siedzeń i liczne ekrany informacyjne. Kolejna strefa została zaprojektowana z myślą o szybkiej wymianie pasażerów. To przestrzeń znajdująca się najbliżej drzwi wagonów. Jest tutaj dużo miejsc stojących, pionowy uchwyt pośrodku oraz wiele uchwytów bocznych.

Następny obszar – ze specjalnymi pionowymi panelami na których można się oprzeć całym ciałem oraz pasami bezpieczeństwa – przewidziano dla osób z niepełnosprawnościami, wymagających dodatkowego zabezpieczenia w trakcie podróży. W pociągu jest też wielofunkcyjna przestrzeń dla wózków dziecięcych, rowerów oraz osób podróżujących z dużym bagażem.

Dostępna przestrzeń

Powierzchnia dla pasażerów stojących wyniesie aż 181,4 m2. Ponadto we wszystkich wagonach znalazło się 230 miejsc siedzących – po 33 miejsca w wagonach czołowych oraz po 41 miejsc w wagonach pośrednich. Każdy wagon wyposażono również w kilka miejsc stojących ze spocznikami, co zapewni dodatkowy komfort i bezpieczeństwo.

Ułatwieniem będą także wysuwane rampy, znajdujące się w drzwiach przy kabinach maszynisty. Dzięki nim, osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły wjechać do pociągu bez obawy o zablokowanie koła w przestrzeni pomiędzy krawędzią peronu a pociągiem.

W pociągach Skody będzie można swobodnie przechodzić pomiędzy wagonami. To ułatwienie nie tylko dla osób poszukujących wolnego miejsca siedzącego, ale także możliwość rozłożenia tłoku pasażerskiego w godzinach szczytu. W jednym pociągu pomieści się nawet 1500 pasażerów.
 
Fot. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Fot. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie

 Informacje i bezpieczeństwo

O informacje dotyczące trasy zadba 46 wyświetlaczy. Wskażą one do którego przystanku zbliża się pociąg i w jakim kierunku jedzie, przekażą też najważniejsze komunikaty i treści informacyjne.

Pasażer będzie mógł czuć się w nim bezpiecznie. Zapewnią to szklane szyby oddzielające miejsca siedzące od stojących, kontrastujące z otoczeniem uchwyty na odpowiedniej wysokości oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa podczas zamykania drzwi. Pociąg będzie dobrze doświetlony, wyposażony w 2 gaśnice w każdym wagonie, a także awaryjne otwieranie każdych drzwi. Wnętrze pociągu będzie stale nadzorowane za pomocą kamer, a pasażerowie będą mogli powiadomić maszynistę za pomocą komunikatorów znajdujących się w każdym wagonie.

Odbiory kolejnych wagonów w toku

Produkcja pociągów Skoda „Varsovia” prowadzona jest w zakładach w Ostrawie i Pilznie. Kolejne etapy produkcji składów dla Warszawy podlegają kontroli jakościowej i odbiorom, prowadzonym przez pracowników metra. Podczas całego procesu realizacji zamówienia zaplanowano kilka tysięcy kontroli.

Dotychczas przeprowadzone zostały m.in. odbiory: pudeł surowych, pudeł pomalowanych, przekładni napędowej, silnika trakcyjnego, sprzęgów, zestawów kołowych, ramy wózka. W najbliższym czasie zaplanowane zostały odbiory pierwszych sztuk podzespołów: okładzin wyłożenia wnętrza, siedzeń, odbieraka prądu. Odebranych zostało 9 pomalowanych pudeł wagonów.

Przetarg na dostawy do 37 nowych, jednoprzestrzennych składów metra został rozstrzygnięty w październiku 2019 roku, po oddaleniu przez sąd wszystkich odwołań. Umowa na dostawę pociągów Skoda „Varsovia” podpisana została 30 stycznia 2020 r. Kontrakt przewiduje dostawę 222 wagonów, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich.

Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA