REKLAMA
Budownictwo Drogi Inż. Bezwykopowa Mosty Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

TBM Karpatka wydrążyła pierwsze 13 m w Babicy

Maszyna TBM (tunnel boring machine) nazwana Karpatką wydrążyła pierwsze 13 m tunelu pod wzgórzem Grochowiczna. To pierwszy tego typu obiekt budowany w tym regionie. 25 lipca przedstawiciele mediów mogli z bliska obserwować pracę TBM, zaplecze maszyny oraz postęp robót na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.

Zdjęcie: GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/

Tunel i TBM

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.

Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Hala wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. 10 połączonych tubingów tworzy pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni.

Maszyna TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów. Karpatka ma 112 metrów długości i 15 metrów szerokości. Jej waga to 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 400 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 3 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia. Czas potrzebny na wydrążenie jednej nawy tunelu to ok. 9 miesięcy (przy sprzyjających warunkach). Następnie maszyna zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu. Czas potrzebny na odwrócenie maszyny to 3-4 miesiące.

Drogę ekspresową S19 Rzeszów Południe – Babcia realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Umowę podpisano w lipcu 2020 r., a w kwietniu 2022 r. rozpoczęły się roboty budowlane. Zakończenie prac planowane jest w styczniu 2028 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA