Testy nowych Impulsów 2 na stołecznych torach
Odbyły się jazdy testowe dwóch pierwszych pojazdów Impuls 2 na stołecznych torach. Nowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej przejechały ponad 200 km na trasie łączącej Warszawę Zachodnią (peron 9.) z Wieliszewem.
– Testy na Warszawskim Węźle Kolejowym są obowiązkowym elementem odbiorów technicznych. Nowe pociągi muszą przejechać 600 kilometrów bez usterek, abyśmy mieli pewność, że mogą bezpiecznie wozić pasażerów – mówi Alan Beroud, Prezes Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej. – Jazdy próbne służą także szkoleniu maszynistów, którzy muszą posiadać uprawnienia do obsługi pojazdów tego typu – dodaje Alan Beroud.
Jazdy testowe odbywają się z prędkością rozkładową a pociąg zatrzymuje się na wszystkich przystankach. W trasie sprawdzane jest funkcjonowanie pojazdu na szlaku, działanie urządzeń pokładowych, np. biletomatów oraz systemu informacji pasażerskiej. Każdy z maszynistów, który będzie prowadził Impulsa 2 z pasażerami na pokładzie musi przejść tzw. autoryzację, czyli „wyjeździć” 36 godzin pod nadzorem maszynisty – instruktora.
Ostatnie jazdy testowe miały miejsce w nocy z 3 na 4 lutego. Jeśli zakończą się pomyślnie, kolejnym krokiem będzie włączenie nowych pociągów do rozkładu jazdy. Pierwszy kurs z pasażerami odbędzie się na trasie linii S2, łączącej Sulejówek z portem lotniczym im. Fryderyka Chopina.
Terminowe dostawy
Kolejne dwa pojazdy z puli 21 zamówionych przez stołecznego przewoźnika przyjadą do Warszawy w połowie lutego, a następne dwa do połowy marca. Zgodnie z kontraktem producent ma dostarczyć wszystkie pociągi do końca listopada 2022 roku.
– Dostawy pojazdów Impuls 2 dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie realizowane są zgodnie z założonym harmonogramem. Już niebawem pierwsze nowe Impulsy zostaną włączone do ruchu i jestem przekonany, że będą równie niezawodne jak obecnie eksploatowane pojazdy NEWAGu przez Szybką Kolej Miejską – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu NEWAG S.A.
Wartość kontraktu realizowanego przez NEWAG wynosi blisko 668 mln zł brutto, z czego blisko 203 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.
Inwestycja Szybkiej Kolei Miejskiej obejmuje 21 pojazdów: 15 złożonych z 5 członów i 6 złożonych z 4 członów, które można ze sobą łączyć w tzw. tandemy, zapewniając więcej miejsc w godzinach szczytu. Do dyspozycji pasażerów będą: Wi-Fi, ładowarki USB, miejsca na rowery, wózek oraz duży bagaż, a także nowoczesny system informacji i automaty biletowe. Na pokładzie znajdą się także ratujące życie defibrylatory AED.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl