Nowa pętla tramwajowa w Mistrzejowicach to ważny element rozbudowy sieci komunikacyjnej Krakowa. Pętla „Mistrzejowice” będzie obsługiwała do 40 tramwajów na godzinę.
Budowa pętli „Mistrzejowice”
Budowa pętli „Mistrzejowice” rozpoczęła się w czerwcu 2024 r. Prace na pętli trwały pięć miesięcy. W ramach prac wykonawca (Gülermak) wykonał 1300 m sieci trakcyjnej rozpostartej na 32 słupach i pięciu bramkach. W ramach prac powstał ponad kilometr torowiska (dokładnie 1013 m pojedynczego toru), a całkowita ilość kruszywa zużyta pod torowisko to aż 1400 t.
– Ułożyliśmy dokładnie 179 prefabrykowanych płyt torowych. To gotowe elementy torowiska, które układa się na trasie, aby stworzyć stabilną i równą powierzchnię dla torów tramwajowych. Dzięki prefabrykacji, montaż jest szybszy i bardziej precyzyjny. Torowisko wzmocniliśmy za pomocą 320 metrów prefabrykowanych belek betonowych – powiedział Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak.
Niewybuchy na placu budowy
Pierwotnie ruch do Mistrzejowic miał być przywrócony z końcem wakacji, jednak odnalezione niewybuchy powojenne opóźniły realizację inwestycji.
– Niestety nasze plany pokrzyżowały liczne niewybuchy, na które trafiliśmy podczas prac. Z pomocą i pod całkowitym nadzorem patrolu saperskiego udało się zabezpieczyć i przewieźć na poligon ponad 100 sztuk różnego typu materiałów wybuchowych. Przez kilka tygodni musieliśmy sprawdzać teren budowy metr po metrze – zaznaczył Krzysztof Dziobek.