Nowe torowisko na Mokotowie – finał prac i testy techniczne
30 listopada 2025 r. po nowym odcinku torowiska na ul. Rakowieckiej przejechał tramwaj pomiarowy, potwierdzając prawidłowe wykonanie prac. W ostatnich dwóch weekendach zakończono podłączanie sieci trakcyjnej między ul. Puławską a al. Niepodległości. Roboty sieciowe prowadzono najpierw na skrzyżowaniu z Puławską, a następnie – przy SGH i stacji metra Pole Mokotowskie.
Po zamknięciu prac konieczne było wykonanie jazd testowych. Wóz pomiarowy typu 13N, wykorzystywany do sprawdzenia parametrów sieci trakcyjnej, przejechał w obu kierunkach nowym odcinkiem. Testy wypadły pomyślnie, co oznacza, że trasa jest w pełni przejezdna.
Tramwaje na Rakowiecką – powrót po prawie sześciu dekadach
Wykorzystanie tramwaju 13N ma wymiar symboliczny – to właśnie wagony tego typu kursowały po ul. Rakowieckiej, gdy w 1967 r. zamykano torowisko. Po 58 latach tramwaje na Rakowiecką wracają jako odtworzona część sieci komunikacyjnej Mokotowa.
Równolegle rozpoczęły się pierwsze jazdy testowe z udziałem współczesnych pojazdów, które będą obsługiwać trasę po jej oficjalnym uruchomieniu. Testy będą kontynuowane do momentu oddania torowiska do ruchu pasażerskiego.
Linia 19 pojedzie nową trasą
Połączenie Mokotowa z Bemowem
Jeszcze w grudniu tramwaje z pasażerami wrócą na Rakowiecką. Na odtworzoną trasę zostanie skierowana linia numer 19. Po zjeździe z ul. Goworka tramwaje skręcą w lewo w ul. Puławską, następnie pojadą nowym odcinkiem torów do al. Niepodległości i dalej – tak jak obecnie – w kierunku Bemowa.
Korzyści dla pasażerów
Czas przejazdu ze Stegien do centrum, w rejon Dworca Centralnego, będzie porównywalny z obecnym, realizowanym trasą przez ul. Marszałkowską i Nowowiejską. Mieszkańcy Stegien i Dolnego Mokotowa zyskają bezpośredni dojazd w okolice SGH, a przesiadkę do metra umożliwi stacja Pole Mokotowskie.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
