![Wiceminister Waldemar Buda podczas prezentacji dotyczącej tarcz, fot. MIiR](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Wrzesień/11.09/_resampled/ResizedImage300px225px-prezentacja_Buda.png)
„Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego” to nazwa projektu, dzięki któremu do 2022 roku pod jednym z największych polskich miast powstanie tunel łączący stacje kolejowe Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Pociągi przejeżdżające podziemnym torem będą mogły osiągać prędkość nawet 100 kilometrów na godzinę.
Do wydrążenia tunelu zostaną użyte dwie tarcze wyprodukowane w fabryce w Stuttgarcie. Większa z nich ma średnicę 13 metrów, natomiast obie ważą łącznie ponad 130 ton. Ze względu na gabaryty maszyn ich transport do Polski to ogromne przedsięwzięcie. – Pierwsza tarcza będzie gotowa w listopadzie. Jeżeli przejdzie pomyślnie próby techniczne, zostanie przygotowana do transportu. Produkcja drugiej ma zakończyć się w grudniu – mówi Waldemar Buda, wiceminister inwestycji i rozwoju, który 5 września zwiedził fabrykę, gdzie powstają tarcze.
Wartość łódzkiej inwestycji to 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 1,2 mld zł netto.
![Tarcza, która będzie drążyła tunel średnicowy pod Łodzią, fot. MIiR](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Wrzesień/11.09/_resampled/ResizedImage300200-tarcza.jpg)
![Cześć tarczy, która będzie drążyła tunel średnicowy, fot. MIiR](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Wrzesień/11.09/_resampled/ResizedImage300200-tarcza2.jpg)
Tekst i zdjęcie: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju