Kolej Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

Trwa budowa tarcz TBM dla Łodzi

Na przełomie 2019 i 2020 r. do Łodzi zostaną przywiezione dwie tarcze, których zadaniem będzie wydrążenie kolejowego tunelu średnicowego pod miastem. Maszyny powstają w fabryce w Stuttgarcie.

Wiceminister Waldemar Buda podczas prezentacji dotyczącej tarcz, fot. MIiR
Wiceminister Waldemar Buda podczas prezentacji dotyczącej tarcz, fot. MIiR
Ich linię produkcyjną zwiedził Waldemar Buda, wiceminister inwestycji i rozwoju. Łódzka inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

„Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego” to nazwa projektu, dzięki któremu do 2022 roku pod jednym z największych polskich miast powstanie tunel łączący stacje kolejowe Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Pociągi przejeżdżające podziemnym torem będą mogły osiągać prędkość nawet 100 kilometrów na godzinę.

Do wydrążenia tunelu zostaną użyte dwie tarcze wyprodukowane w fabryce w Stuttgarcie. Większa z nich ma średnicę 13 metrów, natomiast obie ważą łącznie ponad 130 ton. Ze względu na gabaryty maszyn ich transport do Polski to ogromne przedsięwzięcie. – Pierwsza tarcza będzie gotowa w listopadzie. Jeżeli przejdzie pomyślnie próby techniczne, zostanie przygotowana do transportu. Produkcja drugiej ma zakończyć się w grudniu – mówi Waldemar Buda, wiceminister inwestycji i rozwoju, który 5 września zwiedził fabrykę, gdzie powstają tarcze.

Wartość łódzkiej inwestycji to 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 1,2 mld zł netto.
 
Tarcza, która będzie drążyła tunel średnicowy pod Łodzią, fot. MIiR
Tarcza, która będzie drążyła tunel średnicowy pod Łodzią, fot. MIiR
 
Cześć tarczy, która będzie drążyła tunel średnicowy, fot. MIiR
Cześć tarczy, która będzie drążyła tunel średnicowy, fot. MIiR

Tekst i zdjęcie: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI