Wykonawcą drogi ekspresowej S16 na odcinku Barczewo – Biskupiec jest spółka PORR. Natomiast wykonawcą odcinka Olsztyn – Barczewo spółka Budimex.
Nowe dokumenty kontraktowe
Jest to pierwsza inwestycja GDDKiA w Polsce, dla której wdrożono zaktualizowane dokumenty kontraktowe, tj. Program funkcjonalno-użytkowy i Szczególne Warunki Kontraktu. Dokumenty te uwzględniają zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
Dotychczas nawet niewielka zmiana parametrów technicznych wskazanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury wymagała wprowadzenia odstępstwa. Obecne przepisy nie precyzują już szczegółowych wymagań prawnych odnośnie parametrów technicznych dróg. Jednak Ministerstwo Infrastruktury rekomenduje stosowanie wzorców i standardów, które zamieściło na swojej stronie internetowej.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury wprowadziło pojęcie trudnych warunków, które umożliwiają projektantom zastosowanie, w uzasadnionych przypadkach, niestandardowych rozwiązań. Zgodnie z obecnymi przepisami, zarządca drogi musi zadbać o precyzyjny opis wymagań technicznych, który zapewni uzyskanie takich parametrów, które zapewnią odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
W nowych dokumentach kontraktowych zastosowano wymagania, mające na celu nie tylko oszczędność kosztów realizacji i użytkowania drogi, ale przede wszystkim ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz klimat. Chodzi tu m.in. o maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni (przy zachowaniu odpowiednich parametrów jakościowych) oraz zastosowanie OZE. Dzięki temu, większość energii do oświetlenia drogi będzie pozyskiwana z energii słonecznej.
Droga ekspresowa S16 Olsztyn – Biskupiec powinna być gotowa w 2028 r.