REKLAMA
Budownictwo Kolej Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi – wykonawca przejął komorę startową Retkinia

Spółka CPK przekazała konsorcjum spółek PORR i PORR GmbH komorę startową Retkinia pod drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Oznacza to rozpoczęcie przygotowań do montażu tarczy TBM, która wykona tunel o długości 4,6 km i średnicy blisko 14 m. Inwestycja stanowi część linii kolejowej nr 85, będącej elementem kolejowego „Y”, łączącego Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a docelowo także z Wrocławiem i Poznaniem.

Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi – przekazanie komory startowej wykonawcy
Grafika: CPK, www.cpk.pl
Spis treści

Komora Retkinia i przygotowania do drążenia tunelu KDP

Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na realizację tunelu KDP, a w sierpniu wykonawca przejął plac budowy w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej. W ramach prac wykonawca dostosuje komorę startową Retkinia do parametrów wybranej tarczy TBM (Tunnel Boring Machine). Po dostarczeniu urządzenia zostanie ono segmentowo montowane i testowane w komorze. Zanim rozpocznie się drążenie, planowane na drugą połowę 2026 roku, TBM zostanie odpowiednio przygotowana do lokalnych warunków geotechnicznych.

Trasa tunelu i komora odbiorcza Fabryczna

Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi będzie miał dwutorowy układ, umożliwiający przejazd pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Rozpocznie się w komorze startowej Retkinia, a zakończy w komorze odbiorczej Fabryczna, zlokalizowanej w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury. Prace przy komorze Fabryczna już trwają. Głębokość tunelu będzie zmienna – od ok. 23 m przy komorze Retkinia do 34 m w rejonie ulic Struga, al. Włókniarzy i al. ks. bp. Bandurskiego.

Bezpieczeństwo i rozwiązania techniczne

Na trasie tunelu zaplanowano pięć komór ewakuacyjnych, wykonanych w technologii ścian szczelinowych i wyposażonych w klatki schodowe prowadzące na powierzchnię. Znajdą się tam również urządzenia techniczne do obsługi tunelu. Wzdłuż całego odcinka powstaną chodniki ewakuacyjne pełniące funkcje techniczne i zapewniające bezpieczną ewakuację. Obiekt zostanie wyposażony w systemy oddymiania, instalacje techniczne oraz pomieszczenia obsługi, zgodne z najwyższymi standardami bezpieczeństwa.

Zabezpieczenia konstrukcji i zabudowy miejskiej

Ze względu na lokalizację inwestycji w zwartej zabudowie miejskiej przewidziano szereg działań minimalizujących wpływ prac tunelowych na otoczenie. Zastosowane zostaną wzmocnienia geotechniczne ograniczające osiadanie gruntu oraz zabezpieczenia strukturalne zwiększające stabilność budynków. Przykładem takich prac jest Łódzki Dom Kultury, gdzie zakończono już wzmacnianie fundamentów z wykorzystaniem mikropali i kolumn jet grouting. Zabezpieczenia te chronią budynek przed skutkami budowy głębokiej na ok. osiem kondygnacji komory odbiorczej Fabryczna oraz drążenia tunelu pod obiektem.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.