Komora Retkinia i przygotowania do drążenia tunelu KDP
Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na realizację tunelu KDP, a w sierpniu wykonawca przejął plac budowy w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej. W ramach prac wykonawca dostosuje komorę startową Retkinia do parametrów wybranej tarczy TBM (Tunnel Boring Machine). Po dostarczeniu urządzenia zostanie ono segmentowo montowane i testowane w komorze. Zanim rozpocznie się drążenie, planowane na drugą połowę 2026 roku, TBM zostanie odpowiednio przygotowana do lokalnych warunków geotechnicznych.
Trasa tunelu i komora odbiorcza Fabryczna
Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi będzie miał dwutorowy układ, umożliwiający przejazd pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Rozpocznie się w komorze startowej Retkinia, a zakończy w komorze odbiorczej Fabryczna, zlokalizowanej w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury. Prace przy komorze Fabryczna już trwają. Głębokość tunelu będzie zmienna – od ok. 23 m przy komorze Retkinia do 34 m w rejonie ulic Struga, al. Włókniarzy i al. ks. bp. Bandurskiego.
Bezpieczeństwo i rozwiązania techniczne
Na trasie tunelu zaplanowano pięć komór ewakuacyjnych, wykonanych w technologii ścian szczelinowych i wyposażonych w klatki schodowe prowadzące na powierzchnię. Znajdą się tam również urządzenia techniczne do obsługi tunelu. Wzdłuż całego odcinka powstaną chodniki ewakuacyjne pełniące funkcje techniczne i zapewniające bezpieczną ewakuację. Obiekt zostanie wyposażony w systemy oddymiania, instalacje techniczne oraz pomieszczenia obsługi, zgodne z najwyższymi standardami bezpieczeństwa.
Zabezpieczenia konstrukcji i zabudowy miejskiej
Ze względu na lokalizację inwestycji w zwartej zabudowie miejskiej przewidziano szereg działań minimalizujących wpływ prac tunelowych na otoczenie. Zastosowane zostaną wzmocnienia geotechniczne ograniczające osiadanie gruntu oraz zabezpieczenia strukturalne zwiększające stabilność budynków. Przykładem takich prac jest Łódzki Dom Kultury, gdzie zakończono już wzmacnianie fundamentów z wykorzystaniem mikropali i kolumn jet grouting. Zabezpieczenia te chronią budynek przed skutkami budowy głębokiej na ok. osiem kondygnacji komory odbiorczej Fabryczna oraz drążenia tunelu pod obiektem.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
