Tunel i stacja kolejowa – kluczowy element Lotniska CPK
Tunel kolejowy wraz ze stacją zlokalizowaną pod Lotniskiem CPK stanowi jeden z najważniejszych elementów infrastruktury nowego portu lotniczego. Zapewni on połączenia w osi wschód–zachód i północ–południe (po uruchomieniu CMK Północ), integrując ruch kolejowy i lotniczy w jednym multimodalnym węźle komunikacyjnym.
Całość prac objętych postępowaniem podzielono na dwie części. W pierwszym etapie podmioty zainteresowane udziałem w przetargu złożą wnioski o dopuszczenie do postępowania. Spółka CPK planuje zaprosić do właściwego etapu dialogu konkurencyjnego maksymalnie pięciu wykonawców w każdej części. Wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za projekt, jak i realizację budowy tunelu i dworca wraz z halą peronową.
Etapy postępowania i zakres inwestycji
Postępowanie obejmuje:
- część 1: wykonanie robót budowlanych i projektowych dla wschodniej i centralnej części tunelu oraz Dworca Kolejowego,
- część 2: wykonanie robót budowlanych i projektowych dla części zachodniej tunelu wraz z rozplotami torowymi.
W każdej z części przewidziano również zakresy opcjonalne dotyczące m.in. układu torowego, a także zaprojektowania, dostawy, uruchomienia i serwisowania urządzeń transportu bliskiego (UTB) służących do przemieszczania ładunków i osób na krótkich dystansach.
Parametry techniczne tunelu pod Lotniskiem CPK
Tunel pod Lotniskiem CPK będzie jednym z największych tego typu obiektów w Polsce. Jego kubatura wyniesie ok. 3,5 mln m³, co znacząco przewyższa m.in. tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m³) oraz drogowe tunele na trasach S3 i Zakopiance. Całkowita długość tunelu to ok. 6 km, co oznacza, że będzie o 1,5 km dłuższy od tunelu kolejowego budowanego przez CPK w Łodzi.
Obiekt o zmiennej szerokości – od ok. 50 do 160 m – przebiegać będzie na osi wschód–zachód. Zostaną w nim poprowadzone linie kolejowe nr 5, 85 i 88. Od strony wschodniej zaplanowano 6 torów, które w obszarze stacji rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części ponownie zwężą do 6. Zachodni wylot umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, natomiast wschodni – bezpośrednie połączenie z Warszawą.
Nowoczesna stacja zintegrowana z terminalem
– Tunel jest integralną częścią linii kolejowej KDP nr 85, łączącej lotnisko CPK z Warszawą i Łodzią. Stacja kolejowa z kolei stanowi nierozerwalny element lotniska, zintegrowany z terminalem. Zasadnicza część dworca kolejowego w sześcioperonowej części połączy się z multimodalnym dworcem przesiadkowym stanowiącym główny ciąg komunikacyjny do terminala – podkreśla dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Jak wskazuje Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury, spółka poszukuje wykonawcy z doświadczeniem w realizacji dużych inwestycji tunelowych w Polsce, gwarantującego najwyższą jakość i bezpieczeństwo prac.
Harmonogram i kryteria przetargu
Kryteriami oceny ofert będą:
- cena,
- metodyka realizacji przedmiotu zamówienia,
- warunki gwarancji.
Zawarcie umów w obu częściach przetargu planowane jest w I kwartale 2027 r., natomiast zakończenie prac przewidziano na 2031 rok.
– Tunel pod lotniskiem będzie o 1,5 km dłuższy i cztery razy szerszy od tego, który realizujemy w Łodzi. Stacja Lotnisko CPK wraz z tunelem kolejowym będzie nowoczesnym obiektem, wykorzystującym najnowsze technologie, które pozwolą na szybkie przesiadki między koleją a samolotem – zaznacza Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
