Budowa tunelu metodą podstropową
Budowa tunelu rozpoczęła się we wrześniu 2024 r., a prace przy betonowaniu stropu ruszyły w lipcu 2025 r. Obiekt realizowany jest metodą podstropową – tą samą, która została zastosowana przy budowie tuneli na sąsiedniej drodze ekspresowej S52, Północnej Obwodnicy Krakowa.
Pierwszy etap polegał na wykonaniu w gruncie szczelin, w których powstały ściany szczelinowe tunelu o wysokości ok. 16 m i grubości od 60 do 80 cm. Strop, o grubości 60 cm, został już zabetonowany. Kolejnym etapem będzie wybieranie gruntu spod gotowego stropu i betonowanie dna tunelu – od tego etapu technologia wzięła swoją nazwę.
Sam tunel będzie miał 24 m szerokości i 6 m wysokości. W jego najniższym punkcie, położonym 8 m poniżej poziomu terenu (219 m n.p.m.), obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 60 km/h. Wzdłuż zjazdów do tunelu powstanie ponad 700 m konstrukcji oporowych – krótsza od strony węzła Modlniczka (162 m) i dłuższa po stronie zachodniej (190 m).
Obwodnica Zabierzowa
Tunel stanowi kluczowy element budowanej obwodnicy Zabierzowa o długości ponad 10 km, która będzie nowym odcinkiem drogi krajowej nr 79. Trasa poprowadzona została nowym śladem, na północ od miejscowości, od węzła Modlniczka do Rudawy, gdzie połączy się z istniejącą DK79.
Na odcinku początkowym, gdzie droga biegnie w gęstej zabudowie wzdłuż ul. Profesora Adama Rożańskiego, zastosowanie tunelu pozwoliło zminimalizować ingerencję w istniejącą tkankę miejską. Pierwsze 3,5 km obwodnicy będzie drogą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Następnie trasa przejdzie w odcinek jednojezdniowy.
W ramach inwestycji powstaną dwa ronda – przy ul. Szlacheckiej (w połączeniu z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774) oraz przy ul. Rodziny Poganów i Łąkowej w Bolechowicach. W zachodniej części obwodnica przekroczy linię kolejową Kraków – Katowice wiaduktem, pod którym przewidziano rezerwę na dwa dodatkowe tory. Trasa zakończy się rondem w Rudawie, przy którym powstanie punkt kontroli i ważenia pojazdów.
Infrastruktura i wyposażenie techniczne
Poza tunelem na obwodnicy Zabierzowa powstaną cztery mosty, siedem wiaduktów oraz kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej w Modlniczce. Inwestycja obejmuje również przebudowę infrastruktury podziemnej – sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodno-kanalizacyjnej i gazowej.
W ramach projektu wykonane zostanie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne oraz nowoczesne oświetlenie drogowe.
Trudne warunki gruntowe i postęp prac
Choć teren inwestycji sprawia wrażenie dogodnego dla budowy, w rzeczywistości nowa trasa przebiega przez dolinę Rudawy, gdzie występuje wysoki poziom wód gruntowych oraz grunty podmokłe. Wymaga to zastosowania specjalnych technologii przygotowania podłoża, w tym budowy tzw. nasypów przeciążeniowych, które pozwalają na zagęszczenie gruntu i odprowadzenie nadmiaru wody.
Obecnie trwają prace przy konstrukcji stalowej wiaduktu nad linią kolejową Kraków – Katowice, budowie nasypów oraz układaniu warstw konstrukcyjnych nawierzchni. We wrześniu położono pierwsze warstwy asfaltu.
Wykonawcą inwestycji jest spółka Budimex, a koszt realizacji wynosi 680 mln zł.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
