Kluczowe zmiany w udostępnianiu infrastruktury kolejowej
Nowelizacja wprowadza szereg rozwiązań mających usprawnić i ujednolicić system rozliczania dostępu do infrastruktury kolejowej. Wśród najważniejszych zmian znalazły się:
- wprowadzenie nowej definicji „modyfikacji przydzielonej zdolności przepustowej” oraz dodanie „bruttotonokiloametra” jako alternatywnego miernika pracy eksploatacyjnej,
- zmiana sposobu obliczania średniej stawki zależnej od masy pociągu i kategorii linii kolejowych,
- obowiązek publikowania przez zarządców analiz rynkowych dotyczących stawek,
- ujednolicenie zasad naliczania opłaty rezerwacyjnej w przypadku niewykorzystania trasy pociągu – zarówno w ramach rocznego, jak i indywidualnego rozkładu jazdy,
- doprecyzowanie zasad stosowania tzw. mark-upów oraz sposobu ich uzasadniania.
Kluczowym elementem nowelizacji jest także zmiana w zakresie opłaty rezerwacyjnej oraz wprowadzenie dodatkowego składnika opłaty podstawowej, zależnego od postojów handlowych przy peronach.
Dostosowanie regulaminów sieci kolejowej
Zgodnie z rozporządzeniem, zarządcy infrastruktury kolejowej – w tym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – są zobowiązani do dostosowania swoich regulaminów sieci w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów, czyli do początku grudnia 2025 r.
Zaktualizowane dokumenty zostaną opublikowane na stronach internetowych zarządców, w tym na portalu www.plk-sa.pl, zgodnie z obowiązującymi terminami publikacji.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
