
Terminal FSRU wraz z budową falochronu osłonowego to inwestycja kluczowa w zakresie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Zagwarantuje dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Odegra także znaczącą rolę w procesie transformacji energetycznej, zapewniając zwiększone dostawy gazu ziemnego dla potrzeb przemysłu, elektroenergetyki i ciepłownictwa w przejściowym okresie dekarbonizacji polskiej gospodarki.
Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni przewiduje m.in.:
- budowę falochronu osłonowego dla stanowiska FSRU wraz z wymianą gruntu pod falochron,
- wykonanie oznakowania nawigacyjnego, związanego z tą infrastrukturą,
- roboty czerpalne i podczyszczeniowe na torze podejściowym i obrotnicy do terminalu FSRU.
Falochron będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w odległości ok. 3 km od brzegu morskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie toru wodnego, prowadzącego do gdańskiego portu.
Elementem planowanego przedsięwzięcia jest również zapewnienie odpowiedniej szerokości i głębokości toru podejściowego do terminalu FSRU. Będzie to wymagało pogłębienia fragmentu akwenu od głównego toru podejściowego do Portu Północnego do terminalu FSRU, co umożliwi bezpieczne manewrowanie metanowca i jednostki FSRU, a także bezpieczne podejście od strony zachodniej.
Docelowo falochron będzie miał długość ok. 1300 m. W pobliżu obu głowic zlokalizowane zostaną przystanie niskie, wyposażone w pachoły przeznaczone do cumowania małych jednostek pływających np. holowników.
W ramach przygotowania przedsięwzięcia pn. „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk” uzyskano wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a pozwolenie na budowę zakończyło etap projektowania i umożliwiło przejście do etapu realizacji inwestycji, na który to właśnie została podpisana umowa. Wartość inwestycji realizowanej przez Urząd Morski w Gdyni wynosi prawie 800 mln zł. Planowany termin realizacji inwestycji to koniec 2027 r.