Umowa na rozbudowę DK21 Słupsk – Ustka
GDDKiA podpisała umowę na prace budowlane przy rozbudowie drogi krajowej nr 21 na odcinku Słupsk – Ustka. Dzięki tej inwestycji podróżowanie między tymi miastami będzie bezpieczniejsze, szybsze i bardziej komfortowe.
Wykonawcą robót jest firma Colas Polska. Koszt robót wyniesie 123 mln zł, a czas realizacji prac budowlanych to 17 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).
Dla kierowców…
Zadanie obejmuje rozbudowę ok. 13 km DK21 między Słupskiem a Ustką (od granic administracyjnych Słupska do ronda Wileńskiego w Ustce). W ramach prac budowlanych przewidziano wykonanie nie tylko nowej, asfaltowej nawierzchni, ale także konstrukcji jezdni wraz korektą łuków poziomych i pionowych, przebudowę skrzyżowań (m.in. w miejscu czterech zostaną wybudowane ronda) oraz montaż sygnalizacji świetlnych. W ramach przedsięwzięcia zostanie przebudowany most na Słupi we Włynkówku oraz wybudowane trzy przepusty.
…dla pieszych i rowerzystów…
Wzdłuż całego odcinka zostanie wybudowany ciąg pieszo-rowerowy wraz z miejscami odpoczynku dla jego użytkowników, co zapewne ucieszy wielu pieszych i rowerzystów. Wykonawca wybuduje również chodniki, drogi serwisowe oraz nowe przystanki autobusowe.
…oraz dla Policji i Inspekcji Transportu Drogowego
Ponadto w ramach zadania przewidziano zbudowanie miejsc ze stosowną infrastrukturą do przeprowadzania kontroli pojazdów m.in. przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego.
Bezpieczniej i bardziej komfortowo
Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego, poprawy bezpieczeństwa, uporządkowania i skomunikowania terenu wokół DK21 oraz rozdzielenia ruchu kołowego od rowerowego i pieszego. Będzie to możliwe do osiągnięcia m.in. poprzez ograniczenie liczby skrzyżowań i zjazdów oraz budowę dróg zbiorczych, chodników i ścieżek rowerowych, wydzielenie prawo- i lewoskrętów, wprowadzenie wysp kanalizujących ruch oraz zmianę geometrii skrzyżowań.
Z naciskiem 11,5 tony na oś
W wyniku realizacji przedsięwzięcia nawierzchnia zostanie dostosowana do przejazdu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś. Ponadto ulegnie zmniejszeniu negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko poprzez obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport. To wszystko m.in. dzięki nowej nawierzchni i budowie ekranów akustycznych.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/